עולמות בעיון
עולמות בעיון
מאגר שיעורים במגוון סוגיות הלכתיות בנושאים אקטואליים ובירורי מנהגים, הנוגעים לחיי המעשה, מתוך חוברת של דפי מקורות – מפסוקי התורה, דברי חז"ל וסוגיות הגמרא, דרך דברי רבותינו הראשונים והאחרונים, עד לפסיקת ההלכה למעשה בדורינו.
כל שיעור מורכב מדפי מקורות של סוגיא, המצולמים בצורתם, הניתנים להורדה במהדורה מקוונת (בפורמט PDF).
למעוניינים במסירת שיעור ניתן להוריד גם דפי הכנה (בפורמט WORD) למסירת השיעור, המגישים לפני מגיד השיעור תקציר של נושאי הלימוד.
ניתן לקבל חוברות לימוד לצורך מסירת שיעורים קבועים. להזמנות נא ליצור קשר במייל עולמות.
יושב ועובר כנגד המתפלל
ישיבה בתוך ארבע אמותיו של המתפלל א. במסכת ברכות למדו מהפסוק "אֲנִי הָאִשָּׁה הַנִּצֶּבֶת עִמְּכָה בָּזֶה", שאסור לשבת בתוך ארבע אמות של המתפלל תפילת שמונה עשרה, וצ"ב טעם
מה מוגדר מקום סכנה
מה מוגדר מקום סכנה א. מסופר על רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל, שבימי הפרעות בשנת תרפ"ט לא היסס לצאת מהעיר העתיקה בדרכו למאה שערים דרך הרובע המוסלמי ושער
תפילת נעילה
א. זמן התפילה: לדעת רב "בנעילת שערי שמים", ולדעת רבי יוחנן "בנעילת שערי היכל". ועוד אמר רב: "תפילת נעילה פוטרת את של ערבית". ודנו הפוסקים מאימתי מותר להתחיל את תפילת נעילה,
מינוי ופיטורי שליח ציבור
א. במסכת תענית נמנו תכונותיו ומעלותיו של ש"ץ הראוי לרדת לפני התיבה בתענית: "זקן ורגיל, ויש לו בנים, וביתו ריקם, ופרקו נאה, שפל ברך, ומרוצה לעם, ויש לו נעימה
ערבות במצוות
א. תנן במסכת ראש השנה: "זה הכלל, כל שאינו מחוייב בדבר, אינו מוציא את הרבים ידי חובתן". ופירש רש"י: "שהרי כל ישראל ערֵבים זה בזה במצוות". וצ"ב בעיקר
זוטו של ים
א. במסכת בבא מציעא אמר ר"ש בן אליעזר: "המציל מן הארי ומן הדוב ומזוטו של ים ומשלוליתו של נהר, הרי אלו שלו, מפני שהבעלים מתייאשים מהם".
שמיטת כספים
א. מצות עשה מהתורה ל"שמט" חובותיו בשנת השביעית, ואיסור "לא יגוש", לתבוע הלוואה שעברה עליה שביעית. וכשראה הלל הזקן שנמנעו העם מלהלוות, עמד ותיקן "פרוזבול" למסור שטרותיו לבית
תשעה באב שחל בשבת
א. הלכה פסוקה ברמב"ם ובשו"ע: "כל ארבע הצומות הללו [י"ז בתמוז, תשעה באב, צום גדליה ועשרה בטבת] אם חלו להיות בשבת נדחין לאחר השבת". ויש לדון בתשעה
נסיעה בטוחה
נסיעה בטוחה זהירות בדרכים ושמירה על חוקי התעבורה על פי ההלכה א. בכל מדינה מתוקנת יש חוקי תעבורה, אשר ניתן לחלקם לארבעה סוגים: • חוקים הנוגעים ישירות
טביעות עינא דקלא
א. בסוגיות הש"ס מבואר כי ניתן להסתמך בענייני איסור והיתר על "טביעות עינא דקלא", דהיינו הכרת האדם על פי קולו ["היאך סומא מותר באשתו ובני אדם מותרים בנשותיהן
לב בית דין מתנה
א. בכמה מקומות בש"ס נזכרו דברים שקדושים "קדושת הגוף" [טלאים שהוקדשו לקרבן תמיד, מותר הקטורת] ואף על פי כן ניתן לפדותם ולהוציאם לחולין משום ש"לב בית
שליח שהרוויח
א. בסוגיית הגמרא במסכת כתובות מבואר דין שליח שהוסיפו לו: "בדבר שיש לו קצבה [כגון קטניות הנמכר בחנות במידה, רש"י] חולק את הרווח עם בעל המעות; ובדבר שאין לו
עדות חוקרים פרטיים
עדות חוקרים פרטיים א. בעידן המודרני שוכרים בעלי הדין "חוקרים פרטיים", כדי לעקוב, להקליט ולצלם, ולאחר מכן להעיד על הממצאים
גיור בזמן הזה
גיור בזמן הזה ובענין ביטול גיורים שנמצא בהם פגם א. תהליך הגיור צריך להיות בפני בית דין של שלושה, כנלמד מהפסוק "מִשְׁפָּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם וְלַגֵּר הַגָּר
לימוד תורה לנכרי
א. במסכת סנהדרין אמר רבי יוחנן: "עכו"ם שעוסק בתורה חייב מיתה", והקשו בגמרא מדברי רבי מאיר: "עכו"ם שעסק בתורה הוא ככהן גדול", ותירצו: "התם בשבע מצוות שנצטוו בני
ביטול עסקה במוצר פגום
א. בדיני הונאה בשווי המקח [דהיינו מכירת מקח במחיר יקר יותר מהמחיר בשוק] רשאי הקונה להתחרט עד זמן מסויים ["עד שיראה לתגר או לקרובו"], אולם כאשר יש מום ופגם במקח, הקונה רשאי
מכירת עליות
א. חז"ל למדו מהפסוק "וְקִדַּשְׁתּוֹ כִּי אֶת לֶחֶם אֱלֹקֶיךָ הוּא מַקְרִיב", שיש לקדש את זרע אהרן "לכל דבר שבקדושה – לפתוח ראשון ולברך ראשון". וחז"ל הוסיפו ותיקנו
קודם התפילה
קודם התפילה שאילת שלום, עשיית חפציו, אכילה ושתיה קודם התפילה א. שלושה דברים נאסר לעשות קודם התפילה: לשאול בשלום חברו, לעשות את חפציו, ולאכול ולשתות קודם
מסחר במזון לא כשר
א. במסכת שביעית מובא: "אין עושים סחורה בפירות שביעית, ולא בנבלות ולא בטרפות ולא בשקצים ולא ברמשים", ונחלקו הראשונים האם אסור לסחור במאכלים אסורים מהתורה או מדרבנן, וצ"ע מה הוכרע במחלוקת זו. ב. בדעת
זמן חירותנו
זמן חירותנו ממצרים גאלתנו ומבית עבדים פדיתנו א. חג הפסח מוזכר בתפילה בשם "זְמַן חֵירוּתֵנוּ", וצ"ב מהי "חרות", ובפרט יש לבאר הוראת שם זה בהווה לומר שעכשיו אנו יוצאים
תמרוקים ותרופות בפסח
תמרוקים ותרופות בפסח חלק א: תמרוקים וחומרי ניקוי בפסח א. במסכת פסחים מבואר כי חמץ שנפסל מאכילת כלב [קודם זמן איסורו], מותר בהנאה אך אסור באכילה
גילוי סודות
א. בספר משלי נאמר "הוֹלֵךְ רָכִיל מְגַלֶּה סּוֹד וְנֶאֱמַן רוּחַ מְכַסֶּה דָבָר (יא, יג). • במסכת יומא מובא: "מנין לאומר דבר לחברו שהוא בבל יאמר, עד שיאמר לו לך
קרש שניתן בצפון
א. בתלמוד הירושלמי נדרש הפסוק "וַהֲקֵמֹתָ אֶת הַמִּשְׁכָּן כְּמִשְׁפָּטוֹ (שמות כו, ל) וכי יש משפט לעצים, אלא קרש שזכה להינתן בצפון ינתן בצפון, בדרום ינתן בדרום" –
חייב איניש לבסומי
חייב איניש לבסומי – גדרי החיוב להשתכר בפורים א. במסכת במגילה אמר רבא: "מיחייב אינש לבסומי בפוריא, עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי". ויש לעיין
קדושת עזרת נשים
א. מנהג ישראל מקדמת דנא לבנות בבית הכנסת "עזרת נשים", ודנו הפוסקים האם קדושת "עזרת הנשים" פחותה מקדושת בית הכנסת, או שאין הבדל ביניהם, וקדושת "עזרת
מתה מחמת מלאכה
א. שואל חייב באונס אך פטור כאשר הבהמה ששאל "מתה מחמת המלאכה". ונחלקו רבותינו הראשונים האם הפטור הוא דווקא בעת המלאכה, או גם שלא בשעת המלאכה ממש כל עוד לא
הטמנה בשבת
א. חז"ל אסרו "הטמנה" – דהיינו לעטוף את הקדירה על מנת לשמור את חומה, ואיסור זה נחלק לשתי גזירות נפרדות: בדבר "המוסיף הבל" – אפילו בערב שבת;
קטניות בפסח
א. בסוגיית הגמרא במסכת פסחים מפורש כי רק חמשת מיני דגן באים לידי "חימוץ" ולא אורז ודוחן, וכן פסקו להלכה הרא"ש הרמב"ם. ובשל כך פסק מרן
ניחוש וסימן
א. מהתורה נאסר "לנחש", כאמור בפסוקים: "לֹא תְנַחֲשׁוּ"; "לֹא יִמָּצֵא בְךָ מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ", וביארו חז"ל: "מנחש זה האומר פתו נפלה מפיו [צריך לדאוג היום מנזק, רש"י], מקלו
אפרושי מאיסורא
א. מעשה במשגיח בישיבה שמצא אצל אחד התלמידים מכשיר טלפון נייד עם גישה לאינטרנט, וכדי להדגיש את חומרת הסכנה הרוחנית הטמונה במכשיר, ניפצו לעיני התלמידים. ויש
הלווית המת
א. הלווית המת היא אחת מהמצוות "שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא", וצ"ע בבירור גדרי המצוה, מדברי הגמרא והפוסקים דלקמן: • "מבטלים תלמוד תורה להוצאת
חנוכת הבית
א. מקדמת דנא נהגו בכל תפוצות ישראל לערוך סעודת מצוה במשתה ושמחה בעת חנוכת הבית, ויש לברר האם דין הסעודה כסעודת מצוה או כסעודת רשות, והאם חיובה מעיקר הדין או ממנהג. ב. המקורות בדברי
בדיני רודף
בדיני רודף ובדין רודף שניתן להצילו באחד מאיבריו א. פיקוח נפש אינו דוחה שפיכות דמים, כדברי המשנה באהלות "אין דוחים מפני נפש". מאידך נאמר במשנה
תפילת ערבית רשות
א. במשנה בברכות מובא כי "תפילת הערב אין לה קבע", ונתבאר בגמרא שהתפילה נתקנה על ידי יעקב אבינו והיא כנגד "איברים ופדרים הקרבים כל הלילה", וצ"ב אימתי סוף זמן תפילת ערבית לכתחילה ובדיעבד [תפילה ביחידות קודם חצות או בציבור
השתטחות על קברי צדיקים
השתטחות על קברי צדיקים א. מנהג מקובל מדורי דורות בכל תפוצות ישראל לעלות ולהשתטח על קברי צדיקים, ולהתפלל שם לישועת הכלל והפרט. ודנו הפוסקים מדוע התפילה
מיצר שהחזיקו בו רבים
א. במשנה מובא: "מי שהיתה דרך הרבים עוברת בתוך שדהו, נטלה ונתן להם [דרך אחרת] מן הצד, מה שנתן נתן, ושלו לא הגיעו", ובמסקנת הסוגיא נתבאר
קריאת הפטרה
א. בשעת גזירת השמד שלא יקראו בתורה הנהיגו לקרוא בנביאים מעניינה של הפרשה, וצ"ב פשר השם "הפטרה" שניתן לקריאה זו, והאם משבטלה הגזירה יש חיוב לשמוע את קריאת ההפטרה, והאם זו חובת היחיד או
כפרה על איסור דרבנן בשוגג
א. ה"נתיבות" חידש כי על עברה מדרבנן שנעשתה בשוגג "אין צורך בכפרה וכאילו לא עבר דמי". ודנו האחרונים בחידושו ובראיה שהביא לדבריו מהגמרא בעירובין – לסתור או להוכיח
חיוב נשים בתפילה
חיוב נשים בתפילה / חלק א – בתפילות ימי החול [שחרית, מנחה וערבית] / חלק ב – בתפילת מוסף ותפילות הימים הנוראים חיוב נשים בתפילה –
הפסד פירות שביעית
א. פירות שביעית ניתנו לאכילה ולשימושים נוספים, כפי שדרשו חז"ל מהפסוק "וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה" – "לכם, לכל צרכיכם", ומהפסוק "תִּהְיֶה כָל תְּבוּאָתָהּ לֶאֱכֹל – "תהיה, אף להדלקת הנר ולצבוע
ביזוי אוכלין
א. המאבד אילנות וכלים עובר באיסור "בל תשחית", ובמאכלים עובר גם על איסור "ביזוי אוכלין", הכולל שני אופנים: [א] הפסד אוכלין הראויים לאכילת אדם. [ב] ביזוי אוכלין בזריקתם בדרך בזיון
עסקים בתשעת הימים ובתשעה באב
עסקים בתשעת הימים ובתשעה באב ובדיני משא ומתן ובנין של שמחה בתשעת הימים א. במסכת תענית נאמר במשנה "משנכנס אב ממעטים בשמחה", ודין זה נפסק להלכה בדברי
נקימה ונטירה
נצטווינו בתורה: "לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר", ויש לברר גדרי איסורים אלו ופרטיהם. א. ראשית כל, דנו הפוסקים, האם איסור נקימה נאמר רק בענייני ממון, או גם כשחברו
הסתכנות למען הזולת
א. מחד גיסא, מלשון הכתובים "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ"; "וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ", למדו חז"ל: "הרואה חברו טובע בנהר או חיה גוררתו או לסטים באים עליו, שהוא חייב
גידולים בחממות בשביעית
טיפול בעציצים בשביעית א. נצטווינו בתורה במצות עשה "וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה", ובמצות לא תעשה "שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר", ובירושלמי הסתפקו האם דיני השמיטה חלים על הצומח בבית, דהיינו
עצים וחממות בשביעית
טיפול בעציצים בשביעית א. נצטווינו בתורה במצות עשה "וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה", ובמצות לא תעשה "שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר", ובירושלמי הסתפקו האם דיני השמיטה חלים על הצומח בבית, דהיינו