אוכל נפש ביום טוב
א. היתר מלאכת אוכל נפש ביום טוב - מקור הדין במשנה במסכת ביצה מובא: "אין בין יום טוב לשבת אלא אוכל נפש בלבד". רבותינו הראשונים חלקו בשאלה, האם מקור דין זה בכל המועדים הוא…
א. היתר מלאכת אוכל נפש ביום טוב - מקור הדין במשנה במסכת ביצה מובא: "אין בין יום טוב לשבת אלא אוכל נפש בלבד". רבותינו הראשונים חלקו בשאלה, האם מקור דין זה בכל המועדים הוא…
א. שכר שבת - מקור הדין וטעמו חז"ל אסרו לקבל שכר עבור עבודה בשבת, וביארו רבותינו הראשונים כי טעם האיסור הוא גזירה משום מקח וממכר • מחזי כ"עובדא דחול". ב. גדר האיסור - על…
דבר שיש לו מתירין א. דבר שיש לו מתירין לא מתבטל - מקור הדין מבואר בסוגיות הש"ס כי למרות שבכל התורה, איסור שהתערב בהיתר מתבטל בשישים - כאשר לאיסור זה יש היתר…
א. ריבוי בשיעורים - סוגיית הגמרא והראשונים בסוגיית הגמרא במסכת חולין נתבאר האם מותר לאדם בריא ליהנות בשבת ממלאכה אסורה שנעשתה בהיתר לחולה [שיש בו סכנה, והותרה משום פיקוח…
א. חיוב הדלקת נרות יום טוב - המנהגים השונים בזמן ההדלקה המקור לחיוב הדלקת נר ביום טוב, והמנהגים השונים מהו הזמן הראוי להדלקת נר יום טוב, עם כניסת החג או…
א. איתמר: רבי יוחנן אמר 'אשו משום חציו', וריש לקיש אמר 'אשו משום ממונו', יעו' בסוגיית הגמרא למאי נפקא מינה. ב. קושיית הנימוקי יוסף: למאן דאמר 'אשו משום חציו', כיצד…
א. בפרשת מסעי מתואר גבולה הדרומי של ארץ ישראל, ונחלקו הפוסקים בבירור המקומות המוזכרים בתורה הלכה למעשה בזמנינו. ב. עוד יש לעיין האם כיבוש המלכים שלמה ועוזיהו השפיע על קביעת…
א. שיטות הראשונים בדין קידוש על שכר ושאר משקים הנחשבים 'חמר מדינה'. ב. שיטות הראשונים בדין הבדלה על שכר ושאר משקים הנחשבים 'חמר מדינה'. ג. מחלוקת הפוסקים אלו משקאות נחשבים…
א. בשו"ע נפסק: "מי שיש לו מיחוש בעלמא והוא מתחזק והולך כבריא, אסור לעשות לו שום רפואה בשבת, ואפילו על ידי אינו יהודי, גזירה משום שחיקת סממנים". ב. רבותינו הראשונים…
פתיחה מיץ ענבים הוא מיץ המופק מענבים שאינו עובר תהליך תסיסה, ובשל כך לא נוצר בו אלכוהול כמו ביין. השימוש המצוי, כמעט בכל בית, במיץ ענבים, גרם לדיונים רבים אודות…
א. נצטווינו בתורה "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ", ואמרו חז"ל: "חייב אדם לשמח את בניו ובני ביתו ברגל, אנשים בראוי להם - ביין, נשים - בבגדי צבעונים". ועוד אמרו: "בזמן…
רחיצה בשבת א. במסכת שבת מבוארות גזירות חז"ל שלא ירחץ אדם בשבת במים חמים: • שהוחמו בערב שבת - שאסור לרחוץ בהם את כל גופו או רוב גופו, אבל מותר לרחוץ בהם את פניו ידיו…