י"ג מידות
א. "אמר רבי יוחנן, אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו, מלמד שנתעטף הקב"ה כשליח צבור והראה לו למשה סדר תפלה [של יג מידות]. אמר לו, כל זמן שישראל חוטאים יעשו…
א. "אמר רבי יוחנן, אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו, מלמד שנתעטף הקב"ה כשליח צבור והראה לו למשה סדר תפלה [של יג מידות]. אמר לו, כל זמן שישראל חוטאים יעשו…
א. ג' ספרים נפתחים בראש השנה, והבינוניים 'תלויים ועומדים' מראש השנה עד יום הכיפורים - זכו נכתבים לחיים, לא זכו נכתבים למיתה. ב. תנו רבנן: לעולם יראה אדם עצמו כאילו…
א. במסכת יומא נאמר במשנה: "עבירות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שיֵרצה את חברו". וכן נפסק בשו"ע בהלכות יום הכיפורים. וצ"ע מדוע החיוב לפייס את חברו הוא באופן מיוחד קודם…
א. ה"נתיבות" חידש כי על עברה מדרבנן שנעשתה בשוגג "אין צורך בכפרה וכאילו לא עבר דמי". ודנו האחרונים בחידושו ובראיה שהביא לדבריו מהגמרא בעירובין - לסתור או להוכיח את חידושו, וצ"ע למעשה. ב. עוד דנו…
א. במסכת יומא נאמר במשנה: "מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ (ויקרא טז, ל), עברות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר. עברות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שֶׁיְּרַצֶּה…
א. במסכת אבות אמרו: "וֶהֱוֵי דָן אֶת כָל הָאָדָם לְכַף זְכוּת". ובמסכת שבועות דרשו חז"ל כי במצות "בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ" נכלל החיוב "הוי דן את חברך לכף זכות". וצ"ע האם…
כבוד התורה א. ימי ספירת העומר - "כחולו של מועד" ביאור דברי הרמב"ן כי ימי ספירת העומר נחשבים "כחולו של מועד", משום שתכלית יציאת מצרים היא קבלת התורה,…
א. במסכת אבות מובא מאמרו של רבי אליעזר "וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ", אשר ביאר את דבריו "ישוב היום שמא ימות למחר, ונמצא כל ימיו בתשובה". ויש לברר מהו שורש…
א. נחלקו בגמרא האם מתחייבים רק על מעשה או גם על מחשבה: "שמע שטבע תינוק בים ופרש מצודה להעלות דגים, והעלה תינוק ודגים. רבה אמר פטור, זיל בתר מעשיו. ורבא…