גדרי אמירת הלל בפסח
גדרי אמירת הלל בפסח ביום הראשון של החג, בחול המועד ובשביעי של פסח א. במסכת ערכין מבואר מדוע אין "גומרים" את ההלל בחול המועד ובשביעי של פסח "דפסח אין חלוקים…
גדרי אמירת הלל בפסח ביום הראשון של החג, בחול המועד ובשביעי של פסח א. במסכת ערכין מבואר מדוע אין "גומרים" את ההלל בחול המועד ובשביעי של פסח "דפסח אין חלוקים…
אפיקומן חלק א - גדרי חיוב אכילתו הלכה למעשה א. בסוף מסכת פסחים נאמר במשנה: "אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן", ומבואר בסוגיא שאין לאכול מיני מתיקה לאחר אכילת בשר קרבן הפסח,…
זמן חירותנו ממצרים גאלתנו ומבית עבדים פדיתנו א. חג הפסח מוזכר בתפילה בשם "זְמַן חֵירוּתֵנוּ", וצ"ב מהי "חרות", ובפרט יש לבאר הוראת שם זה בהווה לומר שעכשיו אנו יוצאים לחירות. ב. ידועה התמיהה בדברי בעל…
תמרוקים ותרופות בפסח חלק א: תמרוקים וחומרי ניקוי בפסח א. במסכת פסחים מבואר כי חמץ שנפסל מאכילת כלב [קודם זמן איסורו], מותר בהנאה אך אסור באכילה היות ובאכילתו "אחשביה" - הוא…
א. בסוגיית הגמרא במסכת פסחים מפורש כי רק חמשת מיני דגן באים לידי "חימוץ" ולא אורז ודוחן, וכן פסקו להלכה הרא"ש הרמב"ם. ובשל כך פסק מרן השו"ע כי מותר לעשות בפסח תבשיל…
א. תהליך יצור משקה ה"ויסקי" [המכיל שׂעורים] והתיישנותו [לעיתים במשך כמה שנים] בתחומי מפעלי היצור, מעורר את השאלות: מה דינו של ויסקי המיוצר במפעל הנמצא בבעלות יהודי שלא מכר חמץ כדין, והמשקה שהה בחביות…
א. במשנה נאמר: "יום טוב שחל להיות ערב שבת, עושה תבשיל מערב יום טוב וסומך עליו לשבת", ומבואר בסוגיא כי מהתורה מותר להכין ביו"ט צרכי שבת [לאפות ולבשל], וחז"ל אסרו…
א. הריב"ש חידש להלכה שאסור ליהודי לקנות חמץ לנכרי בפסח אפילו בכספו של הנכרי, משני טעמים: שמא יבוא לאוכלו. מכיון שהיהודי לא נעשה שלוחו של הנכרי, נשאר החמץ באחריותו, ועובר…
א. בסוגית הגמרא במסכת בבא קמא אמר רבא "האומר הרי עלי עולה והפריש שור ובא אחר וגנבו, פטר עצמו בכבש לרבנן ובעולת העוף לרבי אלעזר בן עזריה". ועל פי זה…
א. בסוגיית הגמרא במסכת קידושין נלמד כי נשים פטורות מקיום מצות עשה שהזמן גרמא. יחד עם זאת הן מחוייבות בקיום שבע מצות עשה שהזמן גרמן. וצ"ע בעיקר טעם הפטור, ובטעם…
א. במסכת שבת "אמר אביי, תיתי לי דכי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה, עבידנא יומא טבא לרבנן", ומכאן המקור לערוך סעודה בשעת סיום מסכת. וצ"ב האם סעודה זו נחשבת 'סעודת…
- על דברי השו"ע "אין מבשלים לצורך נכרי ביום טוב", כתב המשנה ברורה: "מומר לעבודה זרה או לחלל שבת בפרהסיא דינו כעכו"ם", ומשמע מדבריו שאין להזמין מחללי שבת לסעודת החג - האם מחלל שבת בזמנינו נחשב 'תינוק שנשבה'. - הזמנת הורים או בנים מחללי שבת [דין אורח הבא מעצמו] • הכנת סעודת יום טוב שמשתתף בה בן זוג מחלל שבת.