שכר שבת
א. שכר שבת - מקור הדין וטעמו חז"ל אסרו לקבל שכר עבור עבודה בשבת, וביארו רבותינו הראשונים כי טעם האיסור הוא גזירה משום מקח וממכר • מחזי כ"עובדא דחול". ב. גדר האיסור - על…
א. שכר שבת - מקור הדין וטעמו חז"ל אסרו לקבל שכר עבור עבודה בשבת, וביארו רבותינו הראשונים כי טעם האיסור הוא גזירה משום מקח וממכר • מחזי כ"עובדא דחול". ב. גדר האיסור - על…
סעודה שלישית א. סעודה שלישית בשבת, חיובה וזמנה - סוגיית הגמרא ודברי הפוסקים בדברי הגמרא נתבאר החיוב לאכול שלוש סעודות בשבת. רבותינו הראשונים והפוסקים דנו, בגדרי חיובה וזמנה של הסעודה…
הצלה ורפואת נכרים חילול שבת לצורך רפואת נכרים בשנת תשכ"ו התפרסם בעיתונות מכתב שעורר הדים רבים, ובעקבותיו קמה סערה ציבורית, סביב השאלה, האם מותר לחלל שבת לצורך הצלת חיי נכרים.…
קיום מצוות במקום לא נקי א. מקור הדין וטעמיו בסוגיות הש"ס ודברי הפוסקים מבואר האיסור ללמוד תורה, לברך ברכה או לומר דברים שבקדושה, במקום שאינו נקי [כגון בית הכסא או…
תעודת כשרות לעסק המתנהל שלא על פי ההלכה א. נאמנות האדם בכשרות - הצורך בתעודת כשרות מעיקר הדין קיימא לן בכל התורה "עד אחד נאמן באיסורים", ולפי זה גם…
צובע א. הצובע - אחת מל"ט מלאכות שבת - הצובע במשנה במסכת שבת נמנו ל"ט המלאכות שנאסר לעשותן בשבת. ובהן: הגוזז את הצמר, המלבנו, והמנפצו והצובעו. בפשטות, מלאכת הצביעה במשכן…
מעשה שבת א. מעשה שבת בשוגג ובמזיד - סוגיית הגמרא ב. מעשה שבת בשוגג ובמזיד - שיטות הראשונים ג. מעשה שבת בשוגג ובמזיד - פסק ההלכה הפוסקים דנו מדוע לא…
נר הבדלה - במוצאי שבת ויום הכיפורים א. נר הבדלה במוצאי שבת ויום הכיפורים - מקור הדין בהבדלה במוצאי שבת מברכים ברכת "בורא מאורי האש". ברכה זו לא נאמרת במוצאי…
פרשת יתרו שמור וזכור בדיבור אחד א. שמור וזכור בדיבור אחד בסדר פסוקי התורה הוזכר בפרשת יתרו הציווי "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ. ולאחריו נאמר בפרשת ואתחנן: "שָׁמוֹר אֶת יוֹם…
פרשת בראשית שבת - סוד קיום העולם א. שבת - העדר עשיה או בריאה מחודשת • חז"ל הקשו על לשון הכתוב, הנראה כסותר עצמו - האם שבת הוא יום מנוחה ושלילת…
א. ריבוי בשיעורים - סוגיית הגמרא והראשונים בסוגיית הגמרא במסכת חולין נתבאר האם מותר לאדם בריא ליהנות בשבת ממלאכה אסורה שנעשתה בהיתר לחולה [שיש בו סכנה, והותרה משום פיקוח…
א. בסוגיות הש"ס נאמר הכלל "אין בנין וסתירה בכלים", וחלקו הראשונים: יש שנקטו כי אין בנין וסתירה בכלים לעולם. אחרים חייבו בבנין גמור או בבנין שיש בו חיזוק ואומנות. ויש שחייבו בבנין רק כאשר עושה כלי, ולא כשיש…