מיץ ענבים

פתיחה מיץ ענבים הוא מיץ המופק מענבים שאינו עובר תהליך תסיסה, ובשל כך לא נוצר בו אלכוהול כמו ביין. השימוש המצוי, כמעט בכל בית, במיץ ענבים, גרם לדיונים רבים אודות…

להמשך קריאהמיץ ענבים

חיטה ואורז וברכותיהם

א. בדברי הגמרא מבואר כי "הכוסס את החיטה מברך עליה בורא פרי האדמה". ונחלקו הראשונים מהי הברכה האחרונה שיש לברך לאחר אכילתה, ויש לברר את ההכרעה בזה למעשה לכתחילה ובדיעבד. ב. ברכה על אכילת חיטים שנתמעכו קצת, או חיטים…

להמשך קריאהחיטה ואורז וברכותיהם

הפרי וחלקיו ותכלית נטיעתו

הפרי וחלקיו ותכלית נטיעתו ברכה על גרעיני וקליפות פירות; פרי מר, בוסר וקליפות ממתקם לכל פרי: עלים, גוף הפרי, גרעיני הפרי וקליפת הפרי, ורבים פרטי ברכותיהן: א. עלים וגוף הפרי: בסוגיית הגמרא מבואר בנדון הברכה על "קורא"…

להמשך קריאההפרי וחלקיו ותכלית נטיעתו

הגדרת אילן וירק

הגדרת אילן וירק - לדיני ברכות וערלה א. במסכת ברכות נקבע שמברכים בורא פרי העץ רק "היכא דכי שקלת ליה לפירי איתיה לגווזא והדר מפיק". ונחלקו הראשונים בפירוש "גווזא" - האם הכוונה לשורשים שנשארים ואינם…

להמשך קריאההגדרת אילן וירק

הנאה כמחייב בברכות הנהנין

הנאה כמחייב בברכות הנהנין ברכה על אכילה ושתיה ללא הנאה, אכילה שלא כדרך, תרופות וויטמינים א. בסוגיית הגמרא מבואר שאין מברכים על שתיית שמן זית בורא פרי העץ, מכיוון שהוא מזיק, ורק…

להמשך קריאההנאה כמחייב בברכות הנהנין

טעימה בדיני ברכות ותעניות

טעימה בהלכות ברכות, תעניות ובשר בחלב א. במסכת ברכות אמרו: "מטעמת [טעימת תבשיל, רש"י] אינה צריכה ברכה, והשרוי בתענית טועם ואין בכך כלום", ומבואר כי רב אבי ורב אסי "טעמי עד שיעור רביעית". ונחלקו הפוסקים האם…

להמשך קריאהטעימה בדיני ברכות ותעניות

ברכת שהחיינו על פרי חדש

א. במסכת עירובין מבואר דין ברכת שהחיינו על "קָרָא חדְתָּא", ופירש רש"י: "כשאני רואה דלעת חדשה אני אומר זמן" [מברך שהחיינו], אולם הרא"ש כתב: "נהגו העולם לקבוע הברכה בשעה שאוכל…

להמשך קריאהברכת שהחיינו על פרי חדש