קטן שהגדיל
א. מחלוקת הפוסקים בדין קטן שהגדיל בספירת העומר, האם יכול להמשיך ולספור בברכה. ב. ויש לדון בספירת העומר של קטן, האם נחשבת כמעשה מצוה, וכן יש לדון האם נחשבת כמעשה…
א. מחלוקת הפוסקים בדין קטן שהגדיל בספירת העומר, האם יכול להמשיך ולספור בברכה. ב. ויש לדון בספירת העומר של קטן, האם נחשבת כמעשה מצוה, וכן יש לדון האם נחשבת כמעשה…
א. סוגיית הגמרא בנדון האם יש בדברים משום 'מחוסרי אמנה', ודעת רבי יוחנן שבמתנה מועטת אינו רשאי לחזור בו משום סמיכות דעת המקבל על דיבורו של הנותן. ב. מחלוקת הראשונים…
קטן שהגדיל בספירת העומר ובעניינים נוספים ובהגדרת "מעשה" של קטן א. האחרונים דנו האם קטן שהגדיל בימי ספירת העומר רשאי להמשיך ולספור בברכה. שורש הספק הוא, האם ה"ספירה" שספר כקטן מועילה לזמן שנעשה…
בל יראה ובל ימצא בהפרשי שעות א. האחרונים דנו האם איסור בל יראה ובל ימצא, נקבע לפי ה"גברא" - המקום שבו נמצא הבעלים של החמץ, או ה"חפצא" - מקום החמץ. ונפקא מינא לדינא, כאשר…
תענית בכורים בערב פסח בירורים במנהג להיפטר מהתענית על ידי סיום מסכת א. במסכת סופרים מבואר כי "הבכורות מתענים בערב פסח", אולם מנהג זה לא הוזכר בתלמוד בבלי, ואילו בתלמוד הירושלמי צ"ע האם הבכורות אכן מתענים.…
א. בסוגיית הגמרא בפרק ערבי פסחים נתבארו דיני מצות הסבה בליל הסדר, ונחלקו הפוסקים, האם כאשר שתה ארבע כוסות או אכל מצה ללא הסבה, צריך לחזור ולשתות או לאכול בהסבה.…
א. כתב הרמב"ן בביאור טעם מצות תפילין: "שורש המצוה שנניח כתב יציאת מצרים על היד ועל הראש, כנגד הלב והמח שהם משכנות המחשבה". ודבריו צ"ב, מדוע הלב הוא משכן המחשבה,…
א. בכמה מצוות התלויות בנר, דנו אחרונים אם נורת חשמל דינה כנר, או לא. כי אין נר אלא כשאש בוערת בו, והחוט הלוהט שבנורה אינו חשוב אש. משום שאין נר…
א. במסכת פסחים נחלקו חכמים ורבי אליעזר ב"ר צדוק האם "חרוסת מצוה", או לא. ובשיטת הרמב"ם צ"ע שסתר דבריו, האם הלכה כר"א ב"ר צדוק. ב. עוד יש לעיין בעיקר גדרי מצות החרוסת, האם…
א. בדברי חז"ל מפורש שמקריבים קרבנות אף על פי שאין בית, וכן פסק הרמב"ם [ומהר"ץ חיות הוכיח מהש"ס שהיו מקריבים קרבן פסח גם לאחר חורבן בית המקדש]; רבי אשתורי הפרחי העיד בספרו…
א. קיימא לן להלכה כרבי יוחנן ש"חצי שיעור אסור מהתורה", ודנו הפוסקים האם גם במצוות אמרינן "חצי שיעור". כגון, חולה שאינו יכול לאכול כזית מצה או לשתות מלוא לוגמיו מיין לארבע כוסות - האם חייב לקיים…
א. במסכת בבא מציעא דרשו חז"ל את הפסוק (ויקרא יט, יא) "לֹא תִּגְנֹבוּ", על מנת "למֵיקט" - לצעֵר, לא תגנוב על מנת לשלם תשלומי כפל [שרוצה לגרום לחברו הנאה, ויודע בו שלא יקבל], וצ"ע…