שומע כעונה
א. "כל הברכות כולן, אף על פי שיצא, מוציא" [חוץ מברכת המזון, קריאת שמע ותפילה], ואמרו בגמרא "שומע כעונה". ומפורסמת החקירה בגדר דין זה, האם השומע נחשב כעונה ממש, או…
א. "כל הברכות כולן, אף על פי שיצא, מוציא" [חוץ מברכת המזון, קריאת שמע ותפילה], ואמרו בגמרא "שומע כעונה". ומפורסמת החקירה בגדר דין זה, האם השומע נחשב כעונה ממש, או…
א. חז"ל הקשו מדוע לא אמרו בני ישראל שירה על כל הנסים והנפלאות, מיד כאשר נגאלו ממצרים, אלא רק לאחר קריעת ים סוף, וצ"ב. ב. בכל יום אנו מזכירים את…
צער בקיום מצוות א. בגמרא מסופר על רבי יהודה ששתיית היין בליל הסדר גרמה לכאבים עזים בראשו עד שבועות, ועל פי זה נפסק בשו"ע: "מי שאינו שותה יין מפני שמזיקו,…
א. גדר איסור 'בל יראה ובל ימצא' מהתורה, ודין החמץ לאחר שביטלו. ב. חקירת המנחת חנוך בגדר מצות 'תשביתו', האם מקיים החיוב ב"שב ואל תעשה", או שמוטל עליו חיוב ב"קום…
א. במסכת ברכות מובא: "האי מאן דנפיק ביומי ניסן וחזי אילני דקא מלבלבי, אומר בָּרוּךְ שֶׁלֹּא חִסַּר בָּעוֹלָמוֹ כְּלוּם וּבָרָא בוֹ בְּרִיוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת לֵהַנּוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם". וצ"ע…
א. סוגיות הגמרא במסכת ראש השנה ויומא בדיני תוספת שבת ויום טוב, ומחלוקת הראשונים האם חיוב התוספת מדאורייתא או מדרבנן. ב. סוגיית הגמרא בברכות "רב מצלי של שבת בערב שבת מבעוד יום ואומר קידוש היום,…
א. "אמר רב טול ברוך אינו צריך לברך". ופרש"י: "הבוצע וקודם שטעם מן הפרוסה הושיט למי שאצלו ואמר לו טול מפרוסת הברכה, אין צריך לחזור לברך, ואף על גב דשיחה…
א. בקהילות החסידים נהגו לא לאכול מצה 'שרויה' [מצה שנאפתה כל צורכה והשרו אותה או שנפלו עליה מים] בפסח, וצ"ב טעם חומרא זו על פי ההלכה. ב. מאידך יש לברר…
- כתב הרמב"ם: "האוחז את העיניים ומדמה בפני הרואים שעושה מעשה תמהון והוא לא עשה,לוקה". - האם יש איסור במעשה "אחיזת עיניים" הנעשה על ידי קלות התנועה וזריזות ידיים - האם מותר להזמין להטוטן וקוסם לחתונה או שמחת שבע ברכות. - "אחיזת עיניים" לצורך שמחת פורים