מכה בפטיש – מתקן מנא
א. "מכה בפטיש" היא אחת מל"ט אבות המלאכות, ופירש רש"י: "הוא גמר מלאכה, שכן אומן מכה בקורנס על הסדן להחליקו בגמר המלאכה". ועוד פירש רש"י: "כל מידי דהוא גמר מלאכה חייב משום מכה בפטיש".…
א. "מכה בפטיש" היא אחת מל"ט אבות המלאכות, ופירש רש"י: "הוא גמר מלאכה, שכן אומן מכה בקורנס על הסדן להחליקו בגמר המלאכה". ועוד פירש רש"י: "כל מידי דהוא גמר מלאכה חייב משום מכה בפטיש".…
א. במשנה מפורש האיסור להתעמל בשבת, ונחלקו הראשונים בטעם האיסור: לפי רש"י האיסור משום עובדין דחול, ולפי הרמב"ם בגלל שהתעמלות גורמת לזיעה שהיא רפואה שנאסרה בשבת. וצ"ע למאי נפקא מינה, ומה פסק השו"ע במחלוקת זו. ב. בשו"ע נפסק:…
א. במשנה במסכת ביצה מבואר האיסור לטפח ולספק [להשמיע קול במחיאת כפיים] ולרקוד בשבת וביום טוב, גזירה שמא יתקן כלי שיר. וכתבו התוספות כי "דווקא בימיהם שהיו בקיאים לעשות כלי שיר, שייך היה למגזר. אבל לדידן אין בקיאים לעשות…
א. טוחן באוכל - במסכת שבת אמר רב פפא "האי מאן דפרים סילקא חייב משום טוחן". ופירש רש"י, שחותך ירק הנקרא "סילקא" לחתיכות דקות. ונחלקו הפוסקים האם איסור טוחן נאמר רק…
א. חז"ל אסרו "הטמנה" - דהיינו לעטוף את הקדירה על מנת לשמור את חומה, ואיסור זה נחלק לשתי גזירות נפרדות: בדבר "המוסיף הבל" - אפילו בערב שבת; בדבר "שאינו מוסיף הבל" - בשבת…
א. הנוטל קדירה מעל האש בשבת גזרו חז"ל שלא יחזירנה אל האש [אף אם התבשיל מבושל כל צרכו, ואין איסור בישול], ולא התירו אלא בתנאים שיפורטו להלן - איסור זה…
א. איסור הכנה מפורש בדברי המשנה: "מציעין את המיטות מלילי שבת לשבת, אבל לא משבת למוצאי שבת". ובברייתא אמרו: "קערות שאכל בהן ערבית מדיחן לאכול בהן שחרית... מן המנחה ואילך…
א. מחלוקת חנניה וחכמים בריש פרק "כירה" בדיני שהיה, דהיינו נתינת תבשיל מערב שבת על כירה [לא בדרך הטמנה] והתבשיל מונח על הכירה ובשבת נוטלו מהכירה, ופסק ההלכה במחלוקת זו…
א. בימי נחמיה גזרו חכמים על איסור טלטול כלים ['מוקצה'] "כדי לגדור גדר להחמיר באיסור שבת מפני שהיו מקילים בה". וצ"ב על מה גזרו, ובפרט צ"ב שכן מצינו שכבר נאסר…