תדיר קודם

א. "תדיר" ו"שאינו תדיר" תדיר קודם – מקור הדין דין "כל התדיר מחברו קודם את חברו" בהלכות הקרבנות ובשאר מצוות התורה. הקדמת תפילת מנחה לתפילת מוסף מדין "תדיר קודם" •…

להמשך קריאהתדיר קודם

שהחיינו בקיום מצוה בפעם הראשונה

א. ברכת שהחיינו על קיום מצות כיסוי הדם והקרבת מנחות בפעם הראשונה   הדרכי משה הביא להלכה את המנהג לברך שהחיינו על קיום מצות כיסוי הדם בפעם הראשונה. ברכת שהחיינו…

להמשך קריאהשהחיינו בקיום מצוה בפעם הראשונה

קרש שניתן בצפון

א. בתלמוד הירושלמי נדרש הפסוק "וַהֲקֵמֹתָ אֶת הַמִּשְׁכָּן כְּמִשְׁפָּטוֹ (שמות כו, ל) וכי יש משפט לעצים, אלא קרש שזכה להינתן בצפון ינתן בצפון, בדרום ינתן בדרום" - ואין לתת קרש שניתן בצפון…

להמשך קריאהקרש שניתן בצפון

קיום מצוות בחפצים של אחרים

א. במסכת פסחים אמרו חז"ל כי "ניחא לאדם לעשות מצוה בממונו". והקשו הראשונים סתירה מהסוגיא בבבא מציעא שהשואל ספר תורה אסור להשאילו לאחר, ולא אמרינן בזה ניחא ליה למיעבד מצוה בממונו,…

להמשך קריאהקיום מצוות בחפצים של אחרים

דיני הַיָשֵן בהלכה

א. בשו"ע התיר לצרף ישן למנין עשרה לתפילה ולאמירת דברים שבקדושה, אולם הט"ז והפרי חדש החמירו שאינו מצטרף, וצ"ב בשורש מחלוקתם. ב. בהלכות סעודה מבואר חילוק בין שינת ארעי לשינת…

להמשך קריאהדיני הַיָשֵן בהלכה

לשמה על ידי מכונה

א. להלכה נפסק בשו"ע שצריך טויה לשמה בציצית, ועיבוד לשמה בעשיית הקלף והבתים לתפילין. ודנו הפוסקים, האם כאשר פעולות אלו נעשות על ידי מכונה חשמלית, הציצית והתפילין כשרים לכתחילה. ב.…

להמשך קריאהלשמה על ידי מכונה

ימין ושמאל

א. בטהרת המצורע נאמר: "וְלָקַח הַכֹּהֵן מִדַּם הָאָשָׁם וְנָתַן הַכֹּהֵן עַל תְּנוּךְ אֹזֶן הַמִּטַּהֵר הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדוֹ הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלוֹ הַיְמָנִית (ויקרא יד, יד). וממצורע למדו חז"ל לעוד…

להמשך קריאהימין ושמאל