הסתרת מידע בשידוכים (א)
הסתרת מידע בשידוכים (א)* א. הסתרת מידע בשידוכים - עילה לביטול הקידושין משום מקח טעות בהגיע פרק ה"שידוכים", יש הורים העומדים מול שאלה הרת גורל, האם מחובתם לגלות ל"משודכים" את…
הסתרת מידע בשידוכים (א)* א. הסתרת מידע בשידוכים - עילה לביטול הקידושין משום מקח טעות בהגיע פרק ה"שידוכים", יש הורים העומדים מול שאלה הרת גורל, האם מחובתם לגלות ל"משודכים" את…
קיום מצוות במקום לא נקי א. מקור הדין וטעמיו בסוגיות הש"ס ודברי הפוסקים מבואר האיסור ללמוד תורה, לברך ברכה או לומר דברים שבקדושה, במקום שאינו נקי [כגון בית הכסא או…
כבוד הבריות א. גדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה בסוגיית הגמרא במסכת ברכות נדון בהרחבה אימתי נאמר הכלל שכבוד הבריות דוחה איסורים, ובדברי הפוסקים נתבארו פרטים רבים בנדון,…
א. מהות האדם - כח הדיבור עיקר מהות האדם היא "הנפש המדברת" כתרגומו של אונקלוס על הפסוק "נפש חיה" - "רוח ממללא". ומכאן נכיר בערך כוחו של הדיבור, וכמאמרו של החכם…
א. ואהבת לרעך כמוך – ביאור המצוה בפרשת קדושים נצטווינו במצות "ואהבת לרעך כמוך". פירושים שונים נאמרו לציווי זה. ב. ואהבת לרעך כמוך - "כלל גדול בתורה" ידועים דברי רבי…
א. בעשרת הדברות בפרשת יתרו נאמר: "לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וגו' וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ". בפרשת ואתחנן נאמר: "וְלֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְלֹא תִתְאַוֶּה בֵּית רֵעֶךָ וגו'…
א. נחלקו תנאים ואמוראים בסוגיית הגמרא במסכת בבא מציעא - האם איסור צער בעלי חיים הוא מדאורייתא. ובדברי הראשונים והאחרונים נאמרו כמה הסברים מהו המקור בתורה לאיסור זה. ב. מחלוקת…
א. נאמר בתורה: 'מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק', וכן 'וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ'. ובדברי הנביא ירמיהו נאמר בגנות השקר: 'לִמְּדוּ לְשׁוֹנָם דַּבֶּר שֶׁקֶר הַעֲוֵה נִלְאוּ'. ודוד המלך אמר: 'דֹּבֵר שְׁקָרִים לֹא יִכּוֹן…
א. במסכת שבת מפורש ש"אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך". מאידך נאמר במסכת עירובין, כי "נוח לחבר לעבור על איסור קל כדי שעם הארץ לא יעבור על איסור חמור…
א. עם התפתחות הטכנולוגיה, ניתן כיום להאזין בקלות לשיחות טלפון ולצותת למכשירי קשר של אנשים ללא ידיעתם - ונשאלת השאלה האם הדבר מותר על פי ההלכה. ב. ובמושכל ראשון, נראה…
א. בפרשת עבד עברי נצטווינו באיסור "לֹא תַעֲבֹד בּוֹ עֲבֹדַת עָבֶד, לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ". לאחר מכן נאמר: "וּבְאַחֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ בְּאָחִיו לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ". ובסוף הפרשה שוב נאמר "כִּשְׂכִיר שָׁנָה…
א. ידוע האיסור להכות כל אדם, ואפילו המרים יד על חברו אסור ונקרא רשע. יוצאים מכלל זה הם האב והרב שיש להם מצוה בהכאת הבן או התלמיד, כדכתיב (משלי כט, יז) יַסֵּר בִּנְךָ וִֽינִיחֶךָ". וצ"ב מה טעם…