בקשת מחילה

א. במסכת יומא נאמר במשנה: "עבירות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שיֵרצה את חברו". וכן נפסק בשו"ע בהלכות יום הכיפורים. וצ"ע מדוע החיוב לפייס את חברו הוא באופן מיוחד קודם…

להמשך קריאהבקשת מחילה

לפני עוור בין אוסר למתיר

א. מהתורה נאסר להכשיל את חברו באיסור, כפי שנלמד מהפסוק "וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל", ודנו הפוסקים האם הנוהג איסור במאכל [שאינו אוכל בשר שאינו "גלאט כשר"], רשאי להאכילו אדם הנוהג בו היתר. וכן להיפך, האם …

להמשך קריאהלפני עוור בין אוסר למתיר

הלבנת פנים

א. במסכת אבות נאמר על המלבין פני חברו ברבים: "אע"פ שיש בידו תורה ומעשים טובים, אין לו חלק לעולם הבא". ועוד אמרו חז"ל: "נח לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים". וצ"ע…

להמשך קריאההלבנת פנים

נסיעה בטוחה

נסיעה בטוחה זהירות בדרכים ושמירה על חוקי התעבורה על פי ההלכה א. בכל מדינה מתוקנת יש חוקי תעבורה, אשר ניתן לחלקם לארבעה סוגים: • חוקים הנוגעים ישירות לסכנה, כגון נהיגה במהירות מופרזת. •…

להמשך קריאהנסיעה בטוחה

מחלוקת

א. במסכת סנהדרין אמר ריש לקיש "וַיָּקָם משֶׁה וַיֵּלֶךְ אֶל דָּתָן וַאֲבִירָם, מכאן שאין  מחזיקים במחלוקת, דאמר רב כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו, שנאמר וְלֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ. רב אשי אמר, ראוי להצטרע". ונחלקו…

להמשך קריאהמחלוקת

כפרה על איסור דרבנן בשוגג

א. ה"נתיבות" חידש כי על עברה מדרבנן שנעשתה בשוגג "אין צורך בכפרה וכאילו לא עבר דמי". ודנו האחרונים בחידושו ובראיה שהביא לדבריו מהגמרא בעירובין - לסתור או להוכיח את חידושו, וצ"ע למעשה. ב. עוד דנו…

להמשך קריאהכפרה על איסור דרבנן בשוגג

נקימה ונטירה

נצטווינו בתורה: "לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר", ויש לברר גדרי איסורים אלו ופרטיהם. א. ראשית כל, דנו הפוסקים, האם איסור נקימה נאמר רק בענייני ממון, או גם כשחברו ציערו צער גופני או נפשי [כגון ששפך עליו דברי…

להמשך קריאהנקימה ונטירה

הסתכנות למען הזולת

א. מחד גיסא, מלשון הכתובים "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ"; "וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ", למדו חז"ל: "הרואה חברו טובע בנהר או חיה גוררתו או לסטים באים עליו, שהוא חייב להצילו". ומאידך, רבי עקיבא למד…

להמשך קריאההסתכנות למען הזולת

לא תקלל

א. שלוש פעמים הוזכר בתורה האיסור לקלל: "לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ" (ויקרא יט, יד), "אֱלֹהִים [שמובנו דיין] לֹא תְקַלֵּל" (שמות כב, כז) "וְנָשִׂיא בְעַמְּךָ לֹא תָאֹר" (שם). ובסוגיות הגמרא נתבאר מדוע…

להמשך קריאהלא תקלל

עין הרע

א. בדברי חז"ל בגמרא ובמדרשים דובר רבות על ההיזק ב"עין הרע", עד שאמר רב: "תשעים ותשעה [נפטרים] בעין רעה, ואחד בדרך ארץ". ויש לברר ולהגדיר את מהות ההיזק בעין הרע,…

להמשך קריאהעין הרע