קיום מצוות באמצעות טלפון רמקול מיקרופון ורדיו
א. המצאת מכשירים המעבירים או מגבירים את הקול היוצא מפיו של האדם, הביאה את פוסקי ההלכה לבירור מציאות פעולת מכשירי הטלפון, המיקרופון והרמקול, ודיון בשאלות: האם הקול הנשמע הוא אותו…
א. המצאת מכשירים המעבירים או מגבירים את הקול היוצא מפיו של האדם, הביאה את פוסקי ההלכה לבירור מציאות פעולת מכשירי הטלפון, המיקרופון והרמקול, ודיון בשאלות: האם הקול הנשמע הוא אותו…
א. בכמה מצוות התלויות בנר, דנו אחרונים אם נורת חשמל דינה כנר, או לא. כי אין נר אלא כשאש בוערת בו, והחוט הלוהט שבנורה אינו חשוב אש. משום שאין נר…
א. תנן במסכת בבא בתרא: "חנות שבחצר, יכול למחות בידו ולומר לו איני יכול לישן מקול הנכנסים ומקול היוצאים. אבל עושה כלים, יוצא ומוכר בתוך השוק, אבל אינו יכול למחות…
א. בגמרא מבואר כי "גגים ועליות" של העזרה לא התקדשו. ועוד מבואר שאסור לבנות בית גבוה מבית הכנסת. ועל פי זה הסתפק המהר"ם האם מותר להשתמש בגג בית הכנסת כי דינו כגג ועליות העזרה שלא…
א. חז"ל הפליגו בגודל מעלת התפילה בציבור ואמרו: "אין הקב"ה מואס בתפילתם של רבים", וחלקו הפוסקים האם יש חובה להתפלל בציבור, או שזו זכות שהתפילה בציבור מקובלת יותר [ביאור לשון השו"ע: "ישתדל אדם להתפלל בבית כנסת עם הציבור"].…
א. בדברי חז"ל והפוסקים מצאנו מקורות להפרדה בין גברים ונשים: • בבית המקדש עשו "תיקון הגדול" מחשש לקלות ראש בשמחת בית השואבה, בבניית גזוזטראות לנשים [ופירש הרמב"ם "כדי שלא יסתכלו האנשים בנשים"]. • אביי סידר מחיצה של…
א. בסוגיית הגמרא נתבאר דין הדלקת נר חנוכה בחצר שיש לה שני פתחים מפני החשד של בני העיר שיחשבו שכשם שלא הדליק את הנר בפתח זה, כך לא הדליק גם בפתח השני. וצ"ע מדוע…
א. מצינו בתורה ובדברי חז"ל ורבותינו הראשונים, מקורות לכתוב ולפרסם עושי מצוה, כפסק הרמ"א בשם הרשב"א: "המקדיש דבר לצדקה, מותר שיכתוב שמו עליו שיהא לו לזכרון, וראוי לעשות כן". ויש לתמוה מדוע ראוי לפרסם עושי מצוה, והרי…
כניסה לבית הכנסת שלא למטרות תפילה או לימוד א. במשנה במסכת מגילה מובא שאין עושים בבית כנסת "קפנדריא" [דרך מעבר]. ובסוגיא שם מבואר: "בתי כנסיות אין מטיילים בהם, ואין נכנסים בהם בחמה מפני…
א. בכמה מקומות בש"ס נזכרו דברים שקדושים "קדושת הגוף" [טלאים שהוקדשו לקרבן תמיד, מותר הקטורת] ואף על פי כן ניתן לפדותם ולהוציאם לחולין משום ש"לב בית דין מתנה עליהן". כלומר, דעת…
א. חז"ל למדו מהפסוק "וְקִדַּשְׁתּוֹ כִּי אֶת לֶחֶם אֱלֹקֶיךָ הוּא מַקְרִיב", שיש לקדש את זרע אהרן "לכל דבר שבקדושה - לפתוח ראשון ולברך ראשון". וחז"ל הוסיפו ותיקנו "מפני דרכי שלום" ש"הכהן קורא ראשון".…
א. בתלמוד הירושלמי נדרש הפסוק "וַהֲקֵמֹתָ אֶת הַמִּשְׁכָּן כְּמִשְׁפָּטוֹ (שמות כו, ל) וכי יש משפט לעצים, אלא קרש שזכה להינתן בצפון ינתן בצפון, בדרום ינתן בדרום" - ואין לתת קרש שניתן בצפון…