נאמנות בענייני כשרות
א. נאמנות בענייני כשרות - סוגיית הגמרא ודברי הראשונים חשוד על דבר, אינו נאמן להעיד עליו • עם זאת, החשוד אינו נחשד להחליף היתר באיסור [אם נתנו לו דבר מתוקן] • פעמים שגם למי שאינו…
א. נאמנות בענייני כשרות - סוגיית הגמרא ודברי הראשונים חשוד על דבר, אינו נאמן להעיד עליו • עם זאת, החשוד אינו נחשד להחליף היתר באיסור [אם נתנו לו דבר מתוקן] • פעמים שגם למי שאינו…
א. דברי הרמב"ן בפרשת חקת שצדיקים אינם מטמאים. ב. מחלוקת הראשונים מאיזה טעם נטמאו הכהנים בשעת פטירתו של רבי. ג. מחלוקת הראשונים בביאור דברי המדרש שאליהו הנביא [שהוא כהן] נטמא…
א. לישת עיסה עם חלב - סוגיית הגמרא ודברי רבותינו הראשונים במסכת פסחים נתבאר האיסור ללוש עיסה בחלב שמא יאכלוה עם בשר, אך אם לש "כעין תורא", מותר. רבותינו הראשונים…
א. דברי המנחת חינוך שדין שביתת הארץ בשנת השמיטה נאמר על הארץ [חפצא] ולא על האדם העושה את הפעולות בקרקע [גברא]. ב. מחלוקת הראשונים בסוגיית הגמרא במסכת ע"ז בדין החורש…
א. מפשטות משמעות פסוקי מגילת רות נראה, כי מחלון וכליון נשאו את רות וערפה בהיותן נכריות, ומבואר בגמרא בבבא בתרא, שבעוון זה נענשו. ב. מאידך מבואר בסוגיא שם ובדברי הרמב"ם,…
א. ספק אם חייב בפדיון הבן, פטור, שהמוציא מחברו עליו הראיה. ב. ספק אם האֵם בת כהן או בת לוי, אין לחייב בפדיון בגלל הרוב [שהם ישראל המחוייבים בפדיון] -…
א. בפרשת קדושים נאמר: "וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם", ונחלקו הראשונים, מהי ה"הכתיבה" ומהו "הקעקוע", והאם השריטה קודמת לצביעה, או להיפך. ב. האיסור במעשה הכתיבה או בתוצאה שיש כתב מקועקע על הגוף. ג. עוד דנו הפוסקים האם יש איסור דרבנן בכתב…
א. בתנור מיקרוגל מחממים מזון באמצעות קרינה אלקטרו-מגנטית. מציאות מחודשת זו עוררה דיון הלכתי, האם חימום שלא באמצעות אש נחשב "בישול", ונפקא מינא להלכות שבת, בשר וחלב ופסח. ב. לשם כך יש לדון מהי הגדרת "אש" לדיני…
לאחרונה לקחו מדענים רקמת בשר מ"תאי גזע" בשריר צוואר הפרה, והצליחו לפתח בתנאי מעבדה באמצעות חומרים נוספים "קציצת בשר" מרקמת התאים. תגלית מרעישה זו, מעוררת מגוון שאלות הלכתיות: א. האם חובה…
מאכלים אסורים שנתייבשו - נדון כשרות הג"לטין א. הבית יוסף והרמ"א הביאו להלכה את דברי שבולי הלקט שהתיר למלא חלב בעור קיבה שנתייבש "דכיוון שנתייבש העור הוי כעץ בעלמא, ואין בו שום לחלוחית…
א. מדברי הגמרא והראשונים נראה שיש הבדל בין חיוב קבורה המוטל על קרובי הנפטר לחיוב שיש על כלל ישראל, וצ"ב [הטעמים למצות קבורה]. ב. חיוב קבורה - מצוה מהתורה או מדרבנן. ג. חיוב קבורה - דווקא בקרקע או גם בארון הנטמן בקרקע [טעם קבורת יוסף הצדיק בארון • הטעם לשינוי מנהגי הקבורה…
א. מצות עשה מהתורה ל"שמט" חובותיו בשנת השביעית, ואיסור "לא יגוש", לתבוע הלוואה שעברה עליה שביעית. וכשראה הלל הזקן שנמנעו העם מלהלוות, עמד ותיקן "פרוזבול" למסור שטרותיו לבית דין שיגבו חובותיו. ב. ביסוד דין…