שעטנז

א. נצטווינו בתורה: "וּבֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז לֹא יַעֲלֶה עָלֶיךָ", וכן: "לֹא תִלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז צֶמֶר וּפִשְׁתִּים יַחְדָּו", וצ"ב מה התחדש בכל אחד מציוויים אלו. ב. ובמשנה אמרו: "אין אסור משום כלאים…

להמשך קריאהשעטנז

סיום מסכת

א. במסכת שבת "אמר אביי, תיתי לי דכי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה, עבידנא יומא טבא לרבנן", ומכאן המקור לערוך סעודה בשעת סיום מסכת.  וצ"ב האם סעודה זו נחשבת 'סעודת…

להמשך קריאהסיום מסכת

מראית עין

א. במשנה ובסוגיות הש"ס מצינו חיוב להוציא עצמו מחשד הבריות [הנלמד מהפסוק "וִהְיִיתֶם נְקִיִּם מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵל"]. ומצינו איסור לעשות דברים המותרים מן הדין מחשש מראית עין. וצ"ב האם 'חשד' ו'מראית…

להמשך קריאהמראית עין

מכונת אמת

א. מאז הומצאה "מכונת אמת" [פוליגרף] ונעשה בה שימוש בחקירות פליליות, דנו הפוסקים האם לתוצאות הבדיקה במכונת אמת יש משקל בהכרעת הדין, והאם בית הדין יכול להכריח את הצדדים להיבדק…

להמשך קריאהמכונת אמת

ברכת שהחיינו בין המיצרים

א. תנן בברכות: בנה בית חדש וקנה כלים חדשים מברך "שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה". ובמסכת עירובין מפורש החיוב לברך "שהחיינו" על פרי המתחדש משנה לשנה. ב. ברם בתקופת "בין…

להמשך קריאהברכת שהחיינו בין המיצרים