קיום מצוות במקום לא נקי
קיום מצוות במקום לא נקי א. מקור הדין וטעמיו בסוגיות הש"ס ודברי הפוסקים מבואר האיסור ללמוד תורה, לברך ברכה או לומר דברים שבקדושה, במקום שאינו נקי [כגון בית הכסא או…
קיום מצוות במקום לא נקי א. מקור הדין וטעמיו בסוגיות הש"ס ודברי הפוסקים מבואר האיסור ללמוד תורה, לברך ברכה או לומר דברים שבקדושה, במקום שאינו נקי [כגון בית הכסא או…
א. במדרש מובא: "יעקב אבינו תיקן לתת מעשר מן הממון", שנאמר: "וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ". ועוד דרשו חז"ל: "עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר - עשר בשביל שתתעשר, עשר כדי שלא…
א. מבואר בדברי חז"ל כי זבולון ויששכר עשו ביניהם שותפות, ומכוחה של השותפות היו שניהם מתפרנסים ביחד, ושניהם נוטלים שכר תורה ביחד [עוד מצינו בדברי חז"ל כי לנשים יש מחצית…
א. פדיון שבויים היא 'מצוה רבה', כי העכו"ם יכול לעשות בשבוי כחפצו, אם למוות אם לחרב ואם לרעב. וכל רגע שמאחֵר לפדות שבויים כשאפשר להקדים לפדותם, נחשב כאילו שופך דמים.…
א. אמירת אדם לגבוה כמסירתו להדיוט, לפיכך הנודר צדקה אינו יכול לחזור בו. ברם נחלקו הראשונים האם בצדקה מתחייב גם במחשבה - דהיינו כשגמר בלבו לתת צדקה ולא הוציא אמירתו…
א. מצינו בתורה ובדברי חז"ל ורבותינו הראשונים, מקורות לכתוב ולפרסם עושי מצוה, כפסק הרמ"א בשם הרשב"א: "המקדיש דבר לצדקה, מותר שיכתוב שמו עליו שיהא לו לזכרון, וראוי לעשות כן". ויש לתמוה מדוע ראוי לפרסם עושי מצוה, והרי…
א. במסכת מגילה מבואר החיוב לתת מתנות לאביונים בפורים "שתי מתנות לשני בני אדם". ויש לדון האם גם עני מחוייב במצות מתנות לאביונים [וכן צ"ע האם ניתן לקיים מצות מתנות…
א. מצינו בדברי חז"ל כמה הוראות בדבר סדרי קדימויות במתן צדקה: "כִּי יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן - התָאֵב [נצרך] תָאֵב, קודם" • "בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ - עניי עירך קודמים לעניי עיר אחרת"…
א. שנינו בגמרא: "דברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור, אי אתה רשאי להתירם בפניהם, שנאמר לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ". וצ"ב האם ידעו שהם מותרים ורצו להחמיר על עצמם, או שנהגו כן…
א. מלשון הכתוב "אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יַקְרִיב קָרְבָּנוֹ לְכָל נִדְרֵיהֶם וּלְכָל נִדְבוֹתָם", נדרש: "לרבות את העובדי כוכבים שהם נודרים נדרים ונדבות כישראל". אבל "הגוים שנתנו מחצית השקל אין…
א. שנו רבותינו במסכת שקלים: "מותר עניים, לעניים. מותר עני, לאותו עני". ומבואר ההבדל בדין "מותר" הצדקה [העודף הנשאר מכספי צדקה], שגבו לעני מסויים - השייך לאותו עני, לבין גביה…