שונא מרור האם מחוייב לאוכלו
שונא מרור האם מחוייב לאוכלו ובדין מצטער בקיום המצוות מעשה שהיה, בעת שלמדנו בשיעור את הסוגיות בפרק ערבי פסחים, סיפר ידידי ר' בן ציון יששכר דב (בארי) קאהן, כי בנותיו…
שונא מרור האם מחוייב לאוכלו ובדין מצטער בקיום המצוות מעשה שהיה, בעת שלמדנו בשיעור את הסוגיות בפרק ערבי פסחים, סיפר ידידי ר' בן ציון יששכר דב (בארי) קאהן, כי בנותיו…
עריכת ליל הסדר על ידי נשים מעשה שהיה בליל הסדר תש"ע, בבסיס צבאי במרכז הארץ הסבו חיילים וחיילות, ובשעת קריאת ההגדה, ביקשה אחת החיילות לקרוא קטע מתוך ההגדה בפני הציבור.…
אין עושין מצוות חבילות חבילות א. כתב האבודרהם (הלכות פסח עמוד רטו, הוצאה חדשה עמ' רלח) וז"ל: "יש שואלין, מפני מה אין מברכין ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם אשר קדשנו…
המבזבז אל יבזבז יותר מחומש א. הרמ"א (סימן תרנו ד"ה אפילו) כתב: "ומי שאין לו אתרוג או שאר מצוה עוברת אין צריך לבזבז עליה הון רב, וכמו שאמרו המבזבז אל…
מצוה הבאה בעבירה תנן (סוכה פרק ג משנה א) "לולב הגזול .פסול". ובגמרא (כט, ב) הקשו: "גזול, בשלמא יום טוב ראשון דכתיב (ויקרא כג, מ) לכם משלכם, אלא ביום טוב…
ש"ץ המתפלל סליחות עובר לפני התיבה כל היום א. כתב הרמ"א (סימן תקפא סע' א) "ויש מקומות נוהגים שהמתפלל סליחות מתפלל כל היום". ומצינו דרכים שונות בהבנת המנהג שהמתפלל סליחות עובר…
טעות בקריאת התורה בראש חודש שבחנוכה [סדרי עדיפויות בקריאת התורה ובקיום מצוות] א. בראש חודש טבת שחל בימי החנוכה [ביום חול] מוציאים שני ספרי תורה וקוראים בספר הראשון שלשה קרואים בקריאה…
נר חנוכה או הלל נר חנוכה או אמירת הלל - מה עדיף [ובדין אין מעבירין על המצוות] א. בספר נשמת אברהם (או"ח סימן תרפג סע' א) דן בשאלה הבאה: "רופא בתורנות…
הדלקת נר חנוכה לאחר הדלקת נרות שבת הדלקת נר חנוכה לאחר הדלקת נרות שבת ובדיני קבלת שבת בטעות בעירוב תבשילין ומנהג אבלות א. בטור (או"ח סימן תרעט) מובאת מחלוקת הראשונים אימתי…
טעויות בתפילה וברכת המזון טעה והקדים קריאת התורה של חנוכה לקריאת ראש חודש - ובדיני טעויות בהזכרה בתפילה ובברכת המזון א. השו"ע (או"ח סי' תרפד סע' ג) פסק שבראש…
הדלקת נר חנוכה ומקרא מגילה לאחר עלות השחר [הגדרת זמני "לילה" ו"יום" בהלכה] א. בגמרא (ברכות ח, ב) נאמר: "תניא רבי שמעון בן יוחי אומר פעמים שאדם קורא קריאת שמע…
מצוה בו יותר מבשלוחו' או 'הידור מצוה' - מה עדיף בשו"ע (או"ח סימן תרעא סע' ה) נפסק: "נר חנוכה מניחו על פתח הסמוך לרשות הרבים מבחוץ". וכתב הרמ"א (שם סע'…