תדיר קודם

א. "תדיר" ו"שאינו תדיר" תדיר קודם – מקור הדין דין "כל התדיר מחברו קודם את חברו" בהלכות הקרבנות ובשאר מצוות התורה. הקדמת תפילת מנחה לתפילת מוסף מדין "תדיר קודם" •…

להמשך קריאהתדיר קודם

אוכל לא טעים

א. נצטווינו בתורה: "אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם", ולמדו מכאן חז"ל שאסור לאכול חגב חי [וכל מאכל שנפשו של אדם קצה ממנו], ולשתות…

להמשך קריאהאוכל לא טעים

תכלת בציצית בזמן הזה

א. מצות עשה מהתורה: "וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת", ומסרו חז"ל סימנים כיצד לקיים את המצוה: "חלזון זהו גופו דומה לים, וברייתו דומה לדג, ועולה אחד לשבעים שנה, ובדמו…

להמשך קריאהתכלת בציצית בזמן הזה

ברכת החמה

א. במסכת ברכות נאמר: "הרואה חמה בתקופתה מברך עושה מעשה בראשית", ויש לבאר מהותה של הברכה, ומדוע זמנה - פעם בכ"ח שנים.      בדיני ברכת החמה נחלקו הפוסקים: ב.  אימתי…

להמשך קריאהברכת החמה

הדלקת נרות חנוכה בשליחות

א. כאשר מדליקים נר חנוכה באמצעות שליח - מי מברך: השליח, או המשלח [בעל הבית]. ולמעשה שאלה זו היא בכל המצוות שמקיימן בשליחות [כגון: הנחת עירוב תבשילין ובניית מעקה] -…

להמשך קריאההדלקת נרות חנוכה בשליחות

מקדש מעט

א. בתי הכנסת ובתי המדרש נקראו 'מקדש מעט', ונחלקו הראשונים האם דין 'מורא מקדש' האמור בבית כנסת הוא מהתורה או מדרבנן. ב. עוד נחלקו הראשונים בגדר קדושת בית הכנסת, האם…

להמשך קריאהמקדש מעט