ברכות השחר

א. חיוב אמירת ברכות השחר - סוגיות הגמרא חובת אמירת ברכות השחר הוזכרה בגמרא במסכת ברכות ובמסכת מנחות. ב. ברכת "הַנּוֹתֵן לַיָּעֵף כֹּחַ" - מקור תקנתה ומנהג אמירתה  הבית יוסף…

להמשך קריאהברכות השחר

תמימות תהיינה

תמימות תהיינה - בדין "תמימות" בספירת העומר א. מחלוקת הראשונים בדין שכח ולא ספר, האם יכול להמשיך ולספור בברכה. וההבנה בדעת הבה"ג, שכל ימי הספירה מצוה אחת היא. ולדעת התוספות בכל לילה ולילה יש מצוה…

להמשך קריאהתמימות תהיינה

שאלת גשמים

א. חז"ל אמרו כי "גוסס הרי הוא כחי לכל דבריו", ועוד אמרו חז"ל כי "מחללים את השבת אפילו לחיי שעה". ומכאן נראה שאסור להמית כל אדם כדי לעשות עמו "חסד" ולהצילו מייסוריו [וגם…

להמשך קריאהשאלת גשמים

קרש שניתן בצפון

א. בתלמוד הירושלמי נדרש הפסוק "וַהֲקֵמֹתָ אֶת הַמִּשְׁכָּן כְּמִשְׁפָּטוֹ (שמות כו, ל) וכי יש משפט לעצים, אלא קרש שזכה להינתן בצפון ינתן בצפון, בדרום ינתן בדרום" - ואין לתת קרש שניתן בצפון…

להמשך קריאהקרש שניתן בצפון

חנוכת הבית

א. מקדמת דנא נהגו בכל תפוצות ישראל לערוך סעודת מצוה במשתה ושמחה בעת חנוכת הבית, ויש לברר האם דין הסעודה כסעודת מצוה או כסעודת רשות, והאם חיובה מעיקר הדין או ממנהג. ב. המקורות בדברי חז"ל ורבותינו הראשונים והטעמים לחנוכת הבית [מחלוקת…

להמשך קריאהחנוכת הבית

קיום מצוות בחפצים של אחרים

א. במסכת פסחים אמרו חז"ל כי "ניחא לאדם לעשות מצוה בממונו". והקשו הראשונים סתירה מהסוגיא בבבא מציעא שהשואל ספר תורה אסור להשאילו לאחר, ולא אמרינן בזה ניחא ליה למיעבד מצוה בממונו,…

להמשך קריאהקיום מצוות בחפצים של אחרים

דיני הַיָשֵן בהלכה

א. בשו"ע התיר לצרף ישן למנין עשרה לתפילה ולאמירת דברים שבקדושה, אולם הט"ז והפרי חדש החמירו שאינו מצטרף, וצ"ב בשורש מחלוקתם. ב. בהלכות סעודה מבואר חילוק בין שינת ארעי לשינת…

להמשך קריאהדיני הַיָשֵן בהלכה