איברים ומכשירים מושתלים

איברים ומכשירים מושתלים - האם הפכו להיות חלק מגוף האדם א. עם ההתפתחות הרבה של הרפואה בעידן המודרני כאשר ניתוחים לחיבור ולהשתלת איברים או מכשירים מלאכותיים בגוף האדם, נעשים בכל יום,…

להמשך קריאהאיברים ומכשירים מושתלים

טביעות עינא דקלא

א. בסוגיות הש"ס מבואר כי ניתן להסתמך בענייני איסור והיתר על "טביעות עינא דקלא", דהיינו הכרת האדם על פי קולו ["היאך סומא מותר באשתו ובני אדם מותרים בנשותיהן בלילה, אלא בטביעות עינא דקלא"].…

להמשך קריאהטביעות עינא דקלא

מחלוקת

א. במסכת סנהדרין אמר ריש לקיש "וַיָּקָם משֶׁה וַיֵּלֶךְ אֶל דָּתָן וַאֲבִירָם, מכאן שאין  מחזיקים במחלוקת, דאמר רב כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו, שנאמר וְלֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ. רב אשי אמר, ראוי להצטרע". ונחלקו…

להמשך קריאהמחלוקת

ניחוש וסימן

א. מהתורה נאסר "לנחש", כאמור בפסוקים: "לֹא תְנַחֲשׁוּ"; "לֹא יִמָּצֵא בְךָ מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ", וביארו חז"ל: "מנחש זה האומר פתו נפלה מפיו [צריך לדאוג היום מנזק, רש"י], מקלו נפלה מידו, נחש מימינו שועל…

להמשך קריאהניחוש וסימן

בדיני רודף

בדיני רודף ובדין רודף שניתן להצילו באחד מאיבריו   א. פיקוח נפש אינו דוחה שפיכות דמים, כדברי המשנה באהלות "אין דוחים מפני נפש". מאידך נאמר במשנה בסנהדרין "הבא במחתרת נידון על…

להמשך קריאהבדיני רודף

השתטחות על קברי צדיקים

השתטחות על קברי צדיקים א. מנהג מקובל מדורי דורות בכל תפוצות ישראל לעלות ולהשתטח על קברי צדיקים, ולהתפלל שם לישועת הכלל והפרט. ודנו הפוסקים מדוע התפילה בקברי הצדיקים אינה סותרת את יחודו…

להמשך קריאההשתטחות על קברי צדיקים

קריאת הפטרה

א. בשעת גזירת השמד שלא יקראו בתורה הנהיגו לקרוא בנביאים מעניינה של הפרשה, וצ"ב פשר השם "הפטרה" שניתן לקריאה זו, והאם משבטלה הגזירה יש חיוב לשמוע את קריאת ההפטרה, והאם זו חובת היחיד או חובת הציבור. ב. חיוב קריאת הפטרה כאשר לא…

להמשך קריאהקריאת הפטרה

ביזוי אוכלין

א. המאבד אילנות וכלים עובר באיסור "בל תשחית", ובמאכלים עובר גם על איסור "ביזוי אוכלין", הכולל שני אופנים: [א] הפסד אוכלין הראויים לאכילת אדם. [ב] ביזוי אוכלין בזריקתם בדרך בזיון והשחתה. ויש לדון האם איסור…

להמשך קריאהביזוי אוכלין

לא תקלל

א. שלוש פעמים הוזכר בתורה האיסור לקלל: "לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ" (ויקרא יט, יד), "אֱלֹהִים [שמובנו דיין] לֹא תְקַלֵּל" (שמות כב, כז) "וְנָשִׂיא בְעַמְּךָ לֹא תָאֹר" (שם). ובסוגיות הגמרא נתבאר מדוע…

להמשך קריאהלא תקלל

טיסה ביום תענית

א. בדורות האחרונים, כאשר התעבורה האווירית נעשתה מצויה לכל, נדרשו הפוסקים להכריע מה דינו של הטס ממקום למקום בתענית: בטיסה מערבה [מישראל לאירופה או לארה"ב] - בעקבות הפרשי השעות, בהיותו…

להמשך קריאהטיסה ביום תענית