אנכי ה' אלקיך

א. לדעת רוב הראשונים בדיבור 'אָנֹכִי ה' אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים', נצטווינו במצות עשה. ג.  ויש לעיין מהו גדר חיוב מצות האמונה - להאמין, כלומר לקבל את…

להמשך קריאהאנכי ה' אלקיך

בינוניים תלויים ועומדים

א. ג' ספרים נפתחים בראש השנה, והבינוניים 'תלויים ועומדים' מראש השנה עד יום הכיפורים - זכו נכתבים לחיים, לא זכו נכתבים למיתה. ב. תנו רבנן: לעולם יראה אדם עצמו כאילו…

להמשך קריאהבינוניים תלויים ועומדים

כוונת השמות

א. בטור ובשו"ע נפסק: "כשיזכיר השם, יכוון פירוש קריאתו באדנות, שהוא אדון הכל. ויכוון בכתיבתו ביו"ד ה"א, שהיה והוה ויהיה. ובהזכירו אלקים יכוון, שהוא תקיף בעל היכולת ובעל הכוחות כולם". ויש לברר האם הכוונה הנדרשת בהזכרת השמות…

להמשך קריאהכוונת השמות

ש"י עולמות

שיטות הראשונים בביאור מהות "גן עדן" וה"עולם הבא" א. בדברי חז"ל הוזכרו "גן עדן" וה"עולם הבא" כמקומות קבלת השכר לעתיד לבוא, ונחלקו רבותינו הראשונים בביאור מהותם וזמנם - האם ה"עולם הבא" הוא עולם הנשמות שלאחר…

להמשך קריאהש"י עולמות