מצוה בו יותר מבשלוחו או הידור מצוה

א. החיי אדם הסתפק בסדרי קדימויות קיום המצוות, מה עדיף: לקיים את המצוה בעצמו מדין "מצוה בו יותר מבשלוחו", או לקיימה בהידור משום חיוב "הידור מצוה". ב. סוגיית הגמרא בדין "מצוה בו יותר מבשלוחו", וביאור טעמי…

להמשך קריאהמצוה בו יותר מבשלוחו או הידור מצוה

כוונה ולשמה במצוות

א. בסוגיות הש"ס נחלקו תנאים ואמוראים האם "מצוות צריכות כוונה", ונחלקו הפוסקים בהכרעת ההלכה למעשה לכתחילה, ובדיעבד כשלא כיוון. ב. ביאור סוגי הכוונה במצוות: [א] לצאת ידי חובת המצוה -…

להמשך קריאהכוונה ולשמה במצוות

קרש שניתן בצפון

א. בתלמוד הירושלמי נדרש הפסוק "וַהֲקֵמֹתָ אֶת הַמִּשְׁכָּן כְּמִשְׁפָּטוֹ (שמות כו, ל) וכי יש משפט לעצים, אלא קרש שזכה להינתן בצפון ינתן בצפון, בדרום ינתן בדרום" - ואין לתת קרש שניתן בצפון…

להמשך קריאהקרש שניתן בצפון

כתיבת ספר תורה

א. מהפסוק (דברים לא, יט) "וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם", למדו חז"ל שנצטווינו במצות כתיבת ספר תורה. ונחלקו הראשונים  ביסוד המצוה, האם החיוב…

להמשך קריאהכתיבת ספר תורה

לשמה על ידי מכונה

א. להלכה נפסק בשו"ע שצריך טויה לשמה בציצית, ועיבוד לשמה בעשיית הקלף והבתים לתפילין. ודנו הפוסקים, האם כאשר פעולות אלו נעשות על ידי מכונה חשמלית, הציצית והתפילין כשרים לכתחילה. ב.…

להמשך קריאהלשמה על ידי מכונה