שונא מרור האם מחוייב לאוכלו

שונא מרור האם מחוייב לאוכלו ובדין מצטער בקיום המצוות מעשה שהיה, בעת שלמדנו בשיעור את הסוגיות בפרק ערבי פסחים, סיפר ידידי ר' בן ציון יששכר דב (בארי) קאהן, כי בנותיו…

להמשך קריאהשונא מרור האם מחוייב לאוכלו

עריכת ליל הסדר על ידי נשים

עריכת ליל הסדר על ידי נשים מעשה שהיה בליל הסדר תש"ע, בבסיס צבאי במרכז הארץ הסבו חיילים וחיילות, ובשעת קריאת ההגדה, ביקשה אחת החיילות לקרוא קטע מתוך ההגדה בפני הציבור.…

להמשך קריאהעריכת ליל הסדר על ידי נשים

אין עושין מצוות חבילות חבילות

אין עושין מצוות חבילות חבילות א. כתב האבודרהם (הלכות פסח עמוד רטו, הוצאה חדשה עמ' רלח) וז"ל: "יש שואלין, מפני מה אין מברכין ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם אשר קדשנו…

להמשך קריאהאין עושין מצוות חבילות חבילות

ש"ץ המתפלל סליחות עובר לפני התיבה כל היום

ש"ץ המתפלל סליחות עובר לפני התיבה כל היום א. כתב הרמ"א (סימן תקפא סע' א) "ויש מקומות נוהגים שהמתפלל סליחות מתפלל כל היום". ומצינו דרכים שונות בהבנת המנהג שהמתפלל סליחות עובר…

להמשך קריאהש"ץ המתפלל סליחות עובר לפני התיבה כל היום

טעות בקריאת התורה בראש חודש שבחנוכה

טעות בקריאת התורה בראש חודש שבחנוכה [סדרי עדיפויות בקריאת התורה ובקיום מצוות] א. בראש חודש טבת שחל בימי החנוכה [ביום חול] מוציאים שני ספרי תורה וקוראים בספר הראשון שלשה קרואים בקריאה…

להמשך קריאהטעות בקריאת התורה בראש חודש שבחנוכה

הדלקת נר חנוכה לאחר הדלקת נרות שבת

הדלקת נר חנוכה לאחר הדלקת נרות שבת הדלקת נר חנוכה לאחר הדלקת נרות שבת ובדיני קבלת שבת בטעות בעירוב תבשילין ומנהג אבלות א. בטור (או"ח סימן תרעט) מובאת מחלוקת הראשונים אימתי…

להמשך קריאההדלקת נר חנוכה לאחר הדלקת נרות שבת

טעויות בתפילה וברכת המזון

טעויות בתפילה וברכת המזון טעה והקדים קריאת התורה של חנוכה לקריאת ראש חודש - ובדיני טעויות בהזכרה בתפילה ובברכת המזון   א. השו"ע (או"ח סי' תרפד סע' ג) פסק שבראש…

להמשך קריאהטעויות בתפילה וברכת המזון

הדלקת נר חנוכה ומקרא מגילה לאחר עלות השחר

הדלקת נר חנוכה ומקרא מגילה לאחר עלות השחר [הגדרת זמני "לילה" ו"יום" בהלכה] א. בגמרא (ברכות ח, ב) נאמר: "תניא רבי שמעון בן יוחי אומר פעמים שאדם קורא קריאת שמע…

להמשך קריאההדלקת נר חנוכה ומקרא מגילה לאחר עלות השחר

מצוה בו יותר מבשלוחו' או 'הידור מצוה' – מה עדיף

מצוה בו יותר מבשלוחו' או 'הידור מצוה' - מה עדיף בשו"ע (או"ח סימן תרעא סע' ה) נפסק: "נר חנוכה מניחו על פתח הסמוך לרשות הרבים מבחוץ". וכתב הרמ"א (שם סע'…

להמשך קריאהמצוה בו יותר מבשלוחו' או 'הידור מצוה' – מה עדיף