ברכת עושה מעשה בראשית

א. במשנה נאמר: "על הברקים ועל הרעמים, אומר ברוך שכוחו וגבורתו מלא עולם. על ההרים ועל הגבעות ועל הימים ועל הנהרות ועל המדברות, אומר ברוך עושה מעשה בראשית". ובסוגיא אמר…

להמשך קריאהברכת עושה מעשה בראשית

תפילה וקריאת התורה בתעניות

א. בתענית ציבור קוראים בתורה בשחרית ובמנחה בפרשת 'ויחל משה', ובתשעה באב קוראים בשחרית בפרשת 'כי תוליד בנים' ובמנחה פרשת 'ויחל' כשאר תעניות, ודנו הפוסקים: האם קוראים בתורה כאשר אין…

להמשך קריאהתפילה וקריאת התורה בתעניות

המצוה להתברך בברכת כהנים

א. בספר חרדים כתב: "מצוה לברך כהן את ישראל, וישראל העומדים פנים כנגד פני הכהנים בשתיקה ומכוונים לבם לקבל ברכתם כדבר ה', הם נמי בכלל המצוה". וצ"ע בדבריו בגדר מצות…

להמשך קריאההמצוה להתברך בברכת כהנים

אורחים בסעודת החג

- על דברי השו"ע "אין מבשלים לצורך נכרי ביום טוב", כתב המשנה ברורה: "מומר לעבודה זרה או לחלל שבת בפרהסיא דינו כעכו"ם", ומשמע מדבריו שאין להזמין מחללי שבת לסעודת החג - האם מחלל שבת בזמנינו נחשב 'תינוק שנשבה'. - הזמנת הורים או בנים מחללי שבת [דין אורח הבא מעצמו] • הכנת סעודת יום טוב שמשתתף בה בן זוג מחלל שבת.

להמשך קריאהאורחים בסעודת החג

ביעור חמץ

א. גדר איסור 'בל יראה ובל ימצא' מהתורה, ודין החמץ לאחר שביטלו. ב. חקירת המנחת חנוך בגדר מצות 'תשביתו', האם מקיים החיוב ב"שב ואל תעשה", או שמוטל עליו חיוב ב"קום…

להמשך קריאהביעור חמץ

ברכת האילנות

א. במסכת ברכות מובא: "האי מאן דנפיק ביומי ניסן וחזי אילני דקא מלבלבי, אומר בָּרוּךְ שֶׁלֹּא חִסַּר בָּעוֹלָמוֹ כְּלוּם וּבָרָא בוֹ בְּרִיוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת לֵהַנּוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם". וצ"ע…

להמשך קריאהברכת האילנות

לשמה על ידי מכונה

א. להלכה נפסק בשו"ע שצריך טויה לשמה בציצית, ועיבוד לשמה בעשיית הקלף והבתים לתפילין. ודנו הפוסקים, האם כאשר פעולות אלו נעשות על ידי מכונה חשמלית, הציצית והתפילין כשרים לכתחילה. ב.…

להמשך קריאהלשמה על ידי מכונה