סתירת בית כנסת
א. רב חסדא אסר להרוס בית כנסת עד שיבנו בית כנסת אחר, ושני הסברים נאמרו בטעם הדבר: [א] משום פשיעותא - חשש שמחמת פשיעה לא ייבנה בית כנסת אחר. [ב] חשש שלא יהיה מקום להתפלל בזמן…
א. רב חסדא אסר להרוס בית כנסת עד שיבנו בית כנסת אחר, ושני הסברים נאמרו בטעם הדבר: [א] משום פשיעותא - חשש שמחמת פשיעה לא ייבנה בית כנסת אחר. [ב] חשש שלא יהיה מקום להתפלל בזמן…
ציפית לישועה האמונה בביאת המשיח בהלכה ובאגדה א. אחד מי"ג עיקרי האמונה שקבע הרמב"ם, הוא: "אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ, וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ, עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּוֹ בְּכָל יוֹם שֶׁיָּבוֹא". ויש להבין…
א. בגמרא מבואר כי ברכוש שהגיע לחצר הקדש [לדוגמא, בור שהתמלא מים לאחר שהוקדש] אין מעילה, ולדעת הרשב"ם ותוספות הטעם לכך, משום שאין קנין חצר להקדש. ולמד מכאן האגודה: "מצא…
א. בגמרא מבואר כי "גגים ועליות" של העזרה לא התקדשו. ועוד מבואר שאסור לבנות בית גבוה מבית הכנסת. ועל פי זה הסתפק המהר"ם האם מותר להשתמש בגג בית הכנסת כי דינו כגג ועליות העזרה שלא…
א. בדברי חז"ל מפורש שמקריבים קרבנות אף על פי שאין בית, וכן פסק הרמב"ם [ומהר"ץ חיות הוכיח מהש"ס שהיו מקריבים קרבן פסח גם לאחר חורבן בית המקדש]; רבי אשתורי הפרחי העיד בספרו…
כניסה לבית הכנסת שלא למטרות תפילה או לימוד א. במשנה במסכת מגילה מובא שאין עושים בבית כנסת "קפנדריא" [דרך מעבר]. ובסוגיא שם מבואר: "בתי כנסיות אין מטיילים בהם, ואין נכנסים בהם בחמה מפני…
א. בכמה מקומות בש"ס נזכרו דברים שקדושים "קדושת הגוף" [טלאים שהוקדשו לקרבן תמיד, מותר הקטורת] ואף על פי כן ניתן לפדותם ולהוציאם לחולין משום ש"לב בית דין מתנה עליהן". כלומר, דעת…
א. במדרש רבה מובא: "מלך המשיח שנתון בצפון יבוא ויבנה בית המקדש הנתון בדרום". מאידך מובא בתנחומא: "אמר הקב"ה, בעולם הזה עשיתם משכן ומקדש שהיו בחומה, ולעתיד אני אבנה את…
א. במסכת בבא בתרא תנו רבנן: "לא יסוד אדם את ביתו בסיד, ואם עירב בו חול או תבן מותר". ועוד אמרו שם: "סד אדם את ביתו בסיד ומשייר בו דבר…
א. תנן במסכת סוטה: "משבטלה סנהדרין בטל השיר מבית המשתאות", ובמסכת גיטין נתבאר איסור "זמרא" [שירה] לא רק בכלי נגינה, אלא גם בפה בלבד, ודנו הפוסקים האם שירה בפה אסורה…
א. בסוגיית הגמרא הובא מאמרו של רבי אלעזר בן שמוע: "מה מזבח שלא נשתמש בו הדיוט, אף עצים ואש שלא נשתמש בהן הדיוט". ודנו הראשונים והפוסקים האם גם בבית הכנסת…
ורצית שבח מהומי ברגש א. טעם הקרבת קרבן עולה ויורד וקרבנות המצורע - שמא לא הכיר בחסדי ה' עיון בפרשיות הקרבנות, מלמד עד כמה קובעים וחשובים רגשותיו ומחשבותיו…