גורל בהלכה

א. חלוקת ארץ ישראל נעשתה על פי גורל, ומזה למדו בגמרא שהגורל מכריע בדיני ממונות: "האחים שחלקו, כיון שעלה הגורל לאחד מהם, קנו כולם". ונחלקו הראשונים האם הגורל עצמו נחשב…

להמשך קריאהגורל בהלכה

פינוי קברים

א. חז"ל דרשו את הפסוק "וְהָיְתָה יַד ה' בָּכֶם וּבַאֲבֹתֵיכֶם" (שמואל א יב, טו) על "חיטוטי שכבי" [מוציאים המתים מקבריהם] "דאמר מר, בעוון חיים, מתים מתחטטין", וידוע חומר האיסור והסכנה…

להמשך קריאהפינוי קברים

חכם שאסר

א. "תנו רבנן, הנשאל לחכם וטימא, לא ישאל לחכם ויטהר. לחכם ואסר, לא ישאל לחכם ויתיר". והקשו תוספות, מדוע נאסר על השואל לשאול חכמים אחרים, אדרבה, ידונו החכמים בשאלה וישיבו…

להמשך קריאהחכם שאסר

מנין ישראל

בשתי סוגיות בש"ס הובא האיסור למנות את ישראל: במסכת ברכות נלמד האיסור מהפסוק (שמות ל, יב) "כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם…

להמשך קריאהמנין ישראל

משפט החרם

א. הרמב"ן חיבר חיבור בשם "משפט החרם", לבאר את גדרי ההלכה של ה"חרם" שנהגו להכריז בציבור על אלה שאינם מקיימים את תקנתם, ובו: פירוט הסוגים השונים של "חרם" [חרמי הגוף…

להמשך קריאהמשפט החרם

מצות תוכחה

א. נצטווינו בתורה: "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא", ואמרו בגמרא: "עד היכן אדם חייב להוכיח את חברו" - "רב אמר עד הכאה, שמואל אמר עד קללה, ורב…

להמשך קריאהמצות תוכחה

ביטוח בהלכה

במאות השנים האחרונות, כאשר ביטוח נכסי דלא ניידי, רכב ומטלטלין, הפך לנחלת הכלל, דנו הפוסקים בהשלכות ההלכתיות הנובעות מכך: א. הזיק חפצים מבוטחים, האם יכול להיפטר בטענה שבין כך הניזק…

להמשך קריאהביטוח בהלכה

אחיזת עיניים

- כתב הרמב"ם: "האוחז את העיניים ומדמה בפני הרואים שעושה מעשה תמהון והוא לא עשה,לוקה". - האם יש איסור במעשה "אחיזת עיניים" הנעשה על ידי קלות התנועה וזריזות ידיים - האם מותר להזמין להטוטן וקוסם לחתונה או שמחת שבע ברכות. - "אחיזת עיניים" לצורך שמחת פורים

להמשך קריאהאחיזת עיניים