ההלכה והקבלה
א. דברי הזוהר הקדוש שאין לברך אלא ברכה אחת בהנחת תפילין, ושיש להניח תפילין של יד מיושב ושל ראש מעומד, ופסקי השו"ע והרמ"א בזה. ב. הנחת תפילין בחול המועד על פי הפוסקים, ועל…
א. דברי הזוהר הקדוש שאין לברך אלא ברכה אחת בהנחת תפילין, ושיש להניח תפילין של יד מיושב ושל ראש מעומד, ופסקי השו"ע והרמ"א בזה. ב. הנחת תפילין בחול המועד על פי הפוסקים, ועל…
מצאנו בכמה מקומות אפשרות לקיים מצוות בתנאי: א. קריאת שמע - המתיירא פן יעבור זמן קריאת שמע, יקרא ק"ש [בלא ברכותיה] ויכוון בדרך תנאי, שאם יעבור זמן ק"ש [עד שיקראנה…
א. ספק הירושלמי "מהו לצאת ביין של שביעית ידי חובת ארבע כוסות", והפירושים הרבים שנאמרו בביאור הספק [ובפתרונו שיוצאים ידי חובה]. ב. דברי הגמרא "אין עושין מצוות חבילות חבילות", ויש…
א. במסכת שבת מפורש ש"אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך". מאידך נאמר במסכת עירובין, כי "נוח לחבר לעבור על איסור קל כדי שעם הארץ לא יעבור על איסור חמור…
א. "תנו רבנן: איזהו מורא, לא עומד במקומו ולא יושב במקומו ולא סותר את דבריו ולא מכריעו". וצריך ביאור מהו גדר איסור "סותר את דבריו", והאיסור "להכריע" דברי אביו. ב.…
א. נחלקו רבי ישמעאל ורבי שמעון בר יוחאי כיצד ינהג האדם - האם מחובתו לנהוג בדרך ארץ ולעסוק בפרנסתו, או שעליו לעסוק אך ורק בלימוד התורה, והקב"ה כבר ימציא לו פרנסתו.…
א. כאשר מדליקים נר חנוכה באמצעות שליח - מי מברך: השליח, או המשלח [בעל הבית]. ולמעשה שאלה זו היא בכל המצוות שמקיימן בשליחות [כגון: הנחת עירוב תבשילין ובניית מעקה] -…
א. החיי אדם הסתפק בסדרי קדימויות קיום המצוות, מה עדיף: לקיים את המצוה בעצמו מדין "מצוה בו יותר מבשלוחו", או לקיימה בהידור משום חיוב "הידור מצוה". ב. סוגיית הגמרא בדין "מצוה בו יותר מבשלוחו", וביאור טעמי…
א. מחלוקת הפוסקים בדין קטן שהגדיל בספירת העומר, האם יכול להמשיך ולספור בברכה. ב. ויש לדון בספירת העומר של קטן, האם נחשבת כמעשה מצוה, וכן יש לדון האם נחשבת כמעשה…
א. בסוגיות הש"ס נחלקו תנאים ואמוראים האם "מצוות צריכות כוונה", ונחלקו הפוסקים בהכרעת ההלכה למעשה לכתחילה, ובדיעבד כשלא כיוון. ב. ביאור סוגי הכוונה במצוות: [א] לצאת ידי חובת המצוה -…
א. המצאת מכשירים המעבירים או מגבירים את הקול היוצא מפיו של האדם, הביאה את פוסקי ההלכה לבירור מציאות פעולת מכשירי הטלפון, המיקרופון והרמקול, ודיון בשאלות: האם הקול הנשמע הוא אותו…
א. קיימא לן להלכה כרבי יוחנן ש"חצי שיעור אסור מהתורה", ודנו הפוסקים האם גם במצוות אמרינן "חצי שיעור". כגון, חולה שאינו יכול לאכול כזית מצה או לשתות מלוא לוגמיו מיין לארבע כוסות - האם חייב לקיים…