לא תתגודדו
א. סוגיית הגמרא במסכת יבמות בענין איסור 'לא תתגודדו' - "לא תעשו אגודות אגודות", ומחלוקת אביי ורבא אם יש איסור 'לא תתגודדו' בשני בתי דינים בעיר אחת, ותמהו האחרונים מדוע…
א. סוגיית הגמרא במסכת יבמות בענין איסור 'לא תתגודדו' - "לא תעשו אגודות אגודות", ומחלוקת אביי ורבא אם יש איסור 'לא תתגודדו' בשני בתי דינים בעיר אחת, ותמהו האחרונים מדוע…
א. "תדיר" ו"שאינו תדיר" תדיר קודם – מקור הדין דין "כל התדיר מחברו קודם את חברו" בהלכות הקרבנות ובשאר מצוות התורה. הקדמת תפילת מנחה לתפילת מוסף מדין "תדיר קודם" •…
א. דיניהם של 'מין', 'אפיקורס' ו'מומר' [אוכל נבלות 'לתאבון' או אוכל נבלות 'להכעיס'] לענין ההלכה ש'מורידין ולא מעלין' [המצוה שיש להרוג את הכופרים בתורה]. ב. דברי הרמב"ם אודות בני הצדוקים…
מצאנו בכמה מקומות אפשרות לקיים מצוות בתנאי: א. קריאת שמע - המתיירא פן יעבור זמן קריאת שמע, יקרא ק"ש [בלא ברכותיה] ויכוון בדרך תנאי, שאם יעבור זמן ק"ש [עד שיקראנה…
א. במסכת שבת מפורש ש"אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך". מאידך נאמר במסכת עירובין, כי "נוח לחבר לעבור על איסור קל כדי שעם הארץ לא יעבור על איסור חמור…
א. נחלקו רבותינו הראשונים במי שטעה ולא אמר יעלה ויבוא בתפילת מנחה של ראש חודש, האם צריך להתפלל ב' פעמים ערבית. ב. הכרעת הפוסקים והשו"ע במחלוקת זו. ג. בביאור מחלוקתם…
א. חידושו של הגאון רבי אֵבלי פאסוולער זצ"ל [ראב"ד וילנא] בדין טעה ולא אמר 'המלך הקדוש' בערבית של ראש השנה, שאינו צריך לחזור ולהתפלל, כדין השוכח לומר 'יעלה ויבוא' בליל…
א. מחלוקת הפוסקים אם נשים חייבות להתפלל תפילת מוסף. ב. תפילת מוסף היא לכאורה משום "ונשלמה פרים שפתינו" - במקום קרבנות הציבור שהיו נרכשים מתרומת מחצית השקל. ומעתה יש לדון…
א. דעת שו"ע הרב והמשנה ברורה, שצריך לגמור את כל תפילת שמונה עשרה לפני תום מועד זמן התפילה, וגם הש"ץ רשאי להתחיל בחזרת הש"ץ רק אם יגמור את כולה לפני…
א. טעם עיבור השנה ומדוע מעברים דווקא את חודש אדר ב. אדר ראשון ושני - מי העיקר ומי התוספת ספקו של התלמוד הירושלמי במסכת מגילה. ג. דיני נדרים וכתיבת שטרות…
א. שכחה בהלכות שומרים - סוגיית הגמרא ודברי רבותינו הראשונים בסוגיית הגמרא מבואר כי שומר ששכח היכן נמצא החפץ שהופקד אצלו, חייב לשלם מטעם "דכל לא ידענא פשיעותא", וצריך ביאור…
א. מדוע אומרים "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" בקריאת שמע ובלחש בדברי חז"ל מצאנו מקורות שונים לאמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" בקריאת שמע, ולטעם אמירת פסוק זה…