קריאת שמע שעל המיטה
א. במסכת ברכות אמרו: "הנכנס לישון על מיטתו אומר משמע ישראל עד והיה אם שמוע, ואומר ברוך המפיל". וסתמו הטור והשו"ע כי ברכת "המפיל" נאמרת לאחר קריאת שמע, אולם הרמב"ם…
א. במסכת ברכות אמרו: "הנכנס לישון על מיטתו אומר משמע ישראל עד והיה אם שמוע, ואומר ברוך המפיל". וסתמו הטור והשו"ע כי ברכת "המפיל" נאמרת לאחר קריאת שמע, אולם הרמב"ם…
א. בשו"ע התיר לצרף ישן למנין עשרה לתפילה ולאמירת דברים שבקדושה, אולם הט"ז והפרי חדש החמירו שאינו מצטרף, וצ"ב בשורש מחלוקתם. ב. בהלכות סעודה מבואר חילוק בין שינת ארעי לשינת…
א. הרמ"א הביא להלכה את מנהג הכהנים להנעים בניגון בשעת ברכת הכהנים, וכתב המג"א דהארכת הניגון מכלל הברכה היא", אך "אם מאריך הרבה הוי הפסק". וצ"ב מה החילוק בין "מאריך…
א. במסכת ברכות נתבארו דיני תשלומין בתפילה למי שטעה או נאנס ולא התפלל, ונחלקו הראשונים האם יש "תשלומין" כאשר לא התפלל שתי תפילות [לא התפלל מנחה וערבית, האם מתפלל שלוש…
- האם מותר להתפלל מתוך סידור או ללמוד מספרים שנדפסו בשבת. - חילול שבת לצורך תפילה על חולה. - היאך תפרו אדם וחוה חגורות מעלי תאנה, למאן דאמר שהיה העץ שאכלו ממנו, והרי "אין קטיגור נעשה סניגור".
א. במסכת ברכות אמרו: "כל היוצא לדרך צריך להתפלל תפילת הדרך", וחיוב התפילה "משעה שמהלֵך בדרך, ועד כמה, עד פרסה". וצ"ב בדיני תפילת הדרך: ב. שיעור ההליכה. בה"ג פירש את…
שומע תפילה א. התפילה - "עבודה שבלב" הרי זה פלא, עבודה פירושה נתינה של תמורה, ואילו תפילה היא אמצעי לקבלת השפע מהקב"ה. ומדוע איפוא, נקראת התפילה 'עבודה', וכי אנו…
א. "כל הברכות כולן, אף על פי שיצא, מוציא" [חוץ מברכת המזון, קריאת שמע ותפילה], ואמרו בגמרא "שומע כעונה". ומפורסמת החקירה בגדר דין זה, האם השומע נחשב כעונה ממש, או…
צער בקיום מצוות א. בגמרא מסופר על רבי יהודה ששתיית היין בליל הסדר גרמה לכאבים עזים בראשו עד שבועות, ועל פי זה נפסק בשו"ע: "מי שאינו שותה יין מפני שמזיקו,…
א. בתלמוד ירושלמי אמר רבי יוחנן: "התפלל ואינו יודע אם הזכיר [מוריד הגשם] אם לאו, קודם שלושים יום, חזקה מה שהוא למוד [רגיל] מזכיר, מכאן ואילך מה שצריך [לפי הזמן…
א. אמרו חז"ל: "בקשו לקבוע פרשת בלק בקריאת שמע, ומפני מה לא קבעוה, מפני טורח ציבור". ועוד אמרו: "אין גוללים ספר תורה בציבור מפני כבוד הציבור". וצ"ב האם "כבוד הציבור"…
א. במסכת ביצה נחלקו רב ורב אסי בדין שני ימים טובים של גלויות, האם שני הימים הם קדושה אחת [שמחמת הספק עשאום חכמים כיום טוב ארוך]. או שהם שתי קדושות…