סידור מלא
"סידור מלא"- חיוב ההורים להשיא את בניהם ובנותיהם א. מאז ומעולם רבץ עול כבד על כתפי ההורים בהגיע צאצאיהם לפרקם, ורבים מתחייבים בסכומים גדולים כדי לרכוש לבניהם דירה ושאר צרכי החתונה.…
"סידור מלא"- חיוב ההורים להשיא את בניהם ובנותיהם א. מאז ומעולם רבץ עול כבד על כתפי ההורים בהגיע צאצאיהם לפרקם, ורבים מתחייבים בסכומים גדולים כדי לרכוש לבניהם דירה ושאר צרכי החתונה.…
כניסה לבית הכנסת שלא למטרות תפילה או לימוד א. במשנה במסכת מגילה מובא שאין עושים בבית כנסת "קפנדריא" [דרך מעבר]. ובסוגיא שם מבואר: "בתי כנסיות אין מטיילים בהם, ואין נכנסים בהם בחמה מפני…
פג בהלכה - ובנדון יילוד שחי באמצעות אינקובטור א. לדעת חז"ל יש קיום ליילוד שנולד בחודש השביעי שח ההריון או בחודש התשיעי, אבל לנולד בחודש השמיני אין קיום והרי הוא כ"אבן", שלא מחללים שבת להצלתו…
א. נחלקו חז"ל, רבותינו הראשונים והאחרונים מה היה דינם של האבות הקדושים קודם מתן תורה - כדין "ישראל" או כדין "בן נח" [האם יצאו מכלל "בני נח" אף לקולא]. ב. בדברי חז"ל…
א. בסוגיות הש"ס מבואר כי אשה נחשבת "נשואה" [ובעלה מיפר את נדריה, יורשה ונטמא לה] רק לאחר שנכנסה ל"חופה", ונחלקו הראשונים והפוסקים מהי ה"חופה" שעושה "נישואין", וצ"ב מה המנהג בזה להלכה…
א. מנהג ישראל מקדמת דנא לבנות בבית הכנסת "עזרת נשים", ודנו הפוסקים האם קדושת "עזרת הנשים" פחותה מקדושת בית הכנסת, או שאין הבדל ביניהם, וקדושת "עזרת נשים" כקדושת בית הכנסת. ב. ובכלל…
א. במשנה בברכות מובא כי "תפילת הערב אין לה קבע", ונתבאר בגמרא שהתפילה נתקנה על ידי יעקב אבינו והיא כנגד "איברים ופדרים הקרבים כל הלילה", וצ"ב אימתי סוף זמן תפילת ערבית לכתחילה ובדיעבד [תפילה ביחידות קודם חצות או בציבור אחר חצות - מה עדיף]. ב. בסוגיא…
חיוב נשים בתפילה / חלק א - בתפילות ימי החול [שחרית, מנחה וערבית] / חלק ב - בתפילת מוסף ותפילות הימים הנוראים חיוב נשים בתפילה - שחרית מנחה וערבית א. במשנה בברכות…
א. במסכת שבת אמרו חז"ל: "כל האומר ראובן חטא... בני עלי חטאו... בני שמואל חטאו... דוד חטא... שלמה חטא... אינו אלא טועה". והדברים טעונים ביאור: הרי "אין מקרא יוצא ידי…
א. במסכת ברכות אמרו: "הנכנס לישון על מיטתו אומר משמע ישראל עד והיה אם שמוע, ואומר ברוך המפיל". וסתמו הטור והשו"ע כי ברכת "המפיל" נאמרת לאחר קריאת שמע, אולם הרמב"ם…
א. קידושין ללא שני עדים אינם חלים, כדברי הגמרא: "המקדש בעד אחד אין חוששים, ואפילו שניהם מודים". ב. עוד למדנו כי "דברים שבלב אינם דברים" - דברים שאדם חושב בלבו…
א. בסוגיית הגמרא הובא מאמרו של רבי אלעזר בן שמוע: "מה מזבח שלא נשתמש בו הדיוט, אף עצים ואש שלא נשתמש בהן הדיוט". ודנו הראשונים והפוסקים האם גם בבית הכנסת…