אוכל נפש ביום טוב
א. היתר מלאכת אוכל נפש ביום טוב - מקור הדין במשנה במסכת ביצה מובא: "אין בין יום טוב לשבת אלא אוכל נפש בלבד". רבותינו הראשונים חלקו בשאלה, האם מקור דין זה בכל המועדים הוא…
א. היתר מלאכת אוכל נפש ביום טוב - מקור הדין במשנה במסכת ביצה מובא: "אין בין יום טוב לשבת אלא אוכל נפש בלבד". רבותינו הראשונים חלקו בשאלה, האם מקור דין זה בכל המועדים הוא…
א. סיפור יציאת מצרים - מקור הדין בדברי הרמב"ם וספר החינוך, נתבארו המקורות למצות סיפור יציאת מצרים. ויש לדקדק ולבאר בדברי הרמב"ם, מדוע הזכיר את הפסוק המחייב את זכירת יציאת מצרים, כמקור…
עבודת הבכורות לעתיד לבוא א. עתידה עבודה שתחזור לבכורות לעתיד לבוא בדברי האור החיים הקדוש נתבאר כי "עתידה עבודה שתחזור לבכורות", ויש לברר מהו המקור למאמר זה בדברי חז"ל [במכירת…
פרשת בא בירור ניצוצות הקדושה (ב) - באמצעות עסק התורה א. וינצלו בני ישראל את מצרים - כמצולה או כמצודה שאין בה דגים חז"ל ביארו את הפסוק "וַיְנַצְּלוּ אֶת מִצְרָיִם",…
א. אמירת דברי חז"ל כ"תחליף" לקדיש, קדושה וברכו רבותינו הראשונים הציעו אפשרות למי שאינו מתפלל בבית הכנסת, לומר ברייתות ודברי חז"ל, כ"תחליף" לאמירת קדיש, קדושה וברכו. ויש סידורים שבהם הובאו…
א. מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה - מקור הדין דברי המכילתא ללמוד מהפסוק "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַמַּצּוֹת" ש"אין מחמיצין את המצוה". • בש"ס נזכר דין "אין מעבירין על המצוות", ופירש רש"י…
א. כתב הרמב"ן בפירושו על התורה, שנצטווינו למנות את חודשי השנה ראשון ושני, זכר לגאולתינו ממצרים, וכמו שתהיה הזכירה בשבת שאנו מונים אחד בשבת שני בשבת [עכ"ד]. ונראה מדבריו שיש…
א. "תנו רבנן: בית שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות, פטור מן המזוזה. מאי טעמא, בית כתיב בהו". ונחלקו הראשונים האם מקום שאין באורך או ברוחב ד' אמות אך…
א. נחלקו במשנה ביומא: "מי שנשכו כלב שוטה אין מאכילין אותו מחצר כבד שלו, ור' מתיא בן חרש מתיר". ופירש רש"י בדעת חכמים: "ואע"פ שנוהגים הרופאים ברפואה זו, אינה רפואה…
א. ידועה מחלוקתם של רש"י ורבנו תם כיצד לנהוג למעשה בסדר הנחת הפרשיות בבתי התפילין של ראש. ב. והפליאה עצומה, איך יתכן שביום מן הימים תתהווה מחלוקת בדבר שנוהגים בו יום יום.…
א. "ריחא מלתא" - סוגיית הגמרא ודברי הראשונים במסכת עבודה זרה מצינו סוגיות סותרות בנדון הנאה מריח עבודה זרה [שאסורה בהנאה]. בישוב הסתירה נאמרו בדברי רבותינו הראשונים תירוצים שונים. ב.…
א. טעם עיבור השנה ומדוע מעברים דווקא את חודש אדר ב. אדר ראשון ושני - מי העיקר ומי התוספת ספקו של התלמוד הירושלמי במסכת מגילה. ג. דיני נדרים וכתיבת שטרות…