שהחיינו בקיום מצוה בפעם הראשונה

א. ברכת שהחיינו על קיום מצות כיסוי הדם והקרבת מנחות בפעם הראשונה   הדרכי משה הביא להלכה את המנהג לברך שהחיינו על קיום מצות כיסוי הדם בפעם הראשונה. ברכת שהחיינו…

להמשך קריאהשהחיינו בקיום מצוה בפעם הראשונה

בל יראה ובל ימצא בהפרשי שעות

בל יראה ובל ימצא בהפרשי שעות א. האחרונים דנו האם איסור בל יראה ובל ימצא, נקבע לפי ה"גברא" - המקום שבו נמצא הבעלים של החמץ, או ה"חפצא" - מקום החמץ. ונפקא מינא לדינא, כאשר…

להמשך קריאהבל יראה ובל ימצא בהפרשי שעות

תענית בכורים בערב פסח

תענית בכורים בערב פסח בירורים במנהג להיפטר מהתענית על ידי סיום מסכת א. במסכת סופרים מבואר כי "הבכורות מתענים בערב פסח", אולם מנהג זה לא הוזכר בתלמוד בבלי, ואילו בתלמוד הירושלמי צ"ע האם הבכורות אכן מתענים.…

להמשך קריאהתענית בכורים בערב פסח

גידול כלבים בראי ההלכה

א. הכלב מוזכר בדרך כלל במקרא ובדברי חז"ל בביטויי שלילה ובוז. מאידך, הכלבים זכו לשכר ["וּבָשָׂר בַּשָּׂדֶה טְרֵפָה לֹא תֹאכֵלוּ לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתוֹ"] בתמורה לכך שלא חרצו את לשונם לבני ישראל במצרים. ועוד אמרו…

להמשך קריאהגידול כלבים בראי ההלכה

תפילת מנחה

א. מנהג הישיבות הקדושות וכן אנשי עסקים המתארגנים לתפילה במקומות עבודתם, להתפלל מנחה סמוך לחצות היום - בזמן "מנחה גדולה". וצריך עיון על מה מסתמך מנהג זה, הסותר לכאורה את פסק השו"ע, שעיקר זמן תפילת…

להמשך קריאהתפילת מנחה

הסבה 

א. בסוגיית הגמרא בפרק ערבי פסחים נתבארו דיני מצות הסבה בליל הסדר, ונחלקו הפוסקים, האם כאשר שתה ארבע כוסות או אכל מצה ללא הסבה, צריך לחזור ולשתות או לאכול בהסבה.…

להמשך קריאההסבה 

כוונה ולשמה במצוות

א. בסוגיות הש"ס נחלקו תנאים ואמוראים האם "מצוות צריכות כוונה", ונחלקו הפוסקים בהכרעת ההלכה למעשה לכתחילה, ובדיעבד כשלא כיוון. ב. ביאור סוגי הכוונה במצוות: [א] לצאת ידי חובת המצוה -…

להמשך קריאהכוונה ולשמה במצוות

חרוסת

א. במסכת פסחים נחלקו חכמים ורבי אליעזר ב"ר צדוק האם "חרוסת מצוה", או לא. ובשיטת הרמב"ם צ"ע שסתר דבריו, האם הלכה כר"א ב"ר צדוק. ב. עוד יש לעיין בעיקר גדרי מצות החרוסת, האם…

להמשך קריאהחרוסת

מחיצה בין גברים לנשים

א. בדברי חז"ל והפוסקים מצאנו מקורות להפרדה בין גברים ונשים: • בבית המקדש עשו "תיקון הגדול" מחשש לקלות ראש בשמחת בית השואבה, בבניית גזוזטראות לנשים [ופירש הרמב"ם "כדי שלא יסתכלו האנשים בנשים"]. • אביי סידר מחיצה של…

להמשך קריאהמחיצה בין גברים לנשים

חצי שיעור במצוות

א. קיימא לן להלכה כרבי יוחנן ש"חצי שיעור אסור מהתורה", ודנו הפוסקים האם גם במצוות אמרינן "חצי שיעור". כגון, חולה שאינו יכול לאכול כזית מצה או לשתות מלוא לוגמיו מיין לארבע כוסות - האם חייב לקיים…

להמשך קריאהחצי שיעור במצוות