לחם משנה

א. אמר רב אבא: "בשבת חייב אדם לבצוע על ב' ככרות, מאי טעמא, לחם משנה כתיב. דין זה הובא בש"ס במסכת ברכות [וברמב"ם הלכות ברכות] ובמסכת שבת [וברמב"ם הלכות שבת].…

להמשך קריאהלחם משנה

לא תחמוד

א. בעשרת הדברות בפרשת יתרו נאמר: "לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וגו' וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ". בפרשת ואתחנן נאמר: "וְלֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְלֹא תִתְאַוֶּה בֵּית רֵעֶךָ וגו'…

להמשך קריאהלא תחמוד

הנחה כנגד האש

א. הנחה כנגד האש - סוגיית הגמרא ודברי הראשונים בתלמוד הבבלי והירושלמי מבואר שאסור להניח מים שלא נתבשלו סמוך לאש במקום שיוכלו להתבשל שם. רבותינו הראשונים נחלקו האם גזרו רק…

להמשך קריאההנחה כנגד האש

כבוד חמיו

א. החיוב בכבוד חמיו - דברי חז"ל בדברי חז"ל נאמרו מקורות שונים לחיוב לנהוג כבוד בחמיו, אבל לא נתבארו גדרי חובה זו. על מדוכה זו ישבו הפוסקים, וביררו את גדרי…

להמשך קריאהכבוד חמיו

כתר תורה וכתר מצוות

א. הקדמת נעשה לנשמע בסוגיית הגמרא במסכת שבת, תיארו חז"ל את מעמד הר סיני והקדמת "נעשה" ל"נשמע", וצריך להבין: • מדוע הזכיה בכתרים היתה בגלל שהקדימו נעשה לנשמע ולא בגלל שאמרו נעשה ונשמע. •…

להמשך קריאהכתר תורה וכתר מצוות

אנכי ה' אלקיך

א. לדעת רוב הראשונים בדיבור 'אָנֹכִי ה' אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים', נצטווינו במצות עשה. ג.  ויש לעיין מהו גדר חיוב מצות האמונה - להאמין, כלומר לקבל את…

להמשך קריאהאנכי ה' אלקיך

חמר מדינה

א. שיטות הראשונים בדין קידוש על שכר ושאר משקים הנחשבים 'חמר מדינה'. ב. שיטות הראשונים בדין הבדלה על שכר ושאר משקים הנחשבים 'חמר מדינה'. ג. מחלוקת הפוסקים אלו משקאות נחשבים…

להמשך קריאהחמר מדינה