אשרי מי שעמלו בתורה

א. ידועה דרשת חז"ל "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ, שתהיו עמלים בתורה", ויש להבין מדוע לימוד התורה נחשב ל"חוק" נטול הבנה, והרי לכאורה הדבר מחוייב ומובן על פי השכל, שהרי ללא תורה…

להמשך קריאהאשרי מי שעמלו בתורה

בחוקותיהם לא תלכו

א. בתורה נאסר ללכת בחוקות הגויים ולהתדמות להם במנהגיהם ובלבושם. ודנו הראשונים האם נאסרו דווקא חוקות ז' העממים, חוקות כל העמים עובדי העבודה זרה, או כל האומות כולם ואפילו שאינם…

להמשך קריאהבחוקותיהם לא תלכו

שמור וזכור בדיבור אחד

א. בתורה מוזכר הציווי "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" [פרשת יתרו], ולאחריו "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" [פרשת ואתחנן], וצ"ב מדוע שינה מהר"ש אלקבץ את הסדר הנ"ל בפיוטו "לכה דודי"…

להמשך קריאהשמור וזכור בדיבור אחד

פרשת משפטים – אות היא לעולם (פירוש הרמב"ן)

  אות היא לעולם שבת - זכר למעשה בראשית וזכר ליציאת מצרים   א.  "שבת" בלשון יחיד - "שבתותי" בלשון רבים עניינה של השבת מפורש בתורה במקומות רבים. בעיון מדוקדק…

להמשך קריאהפרשת משפטים – אות היא לעולם (פירוש הרמב"ן)

פרשת יתרו – ההכרה בחסדי ה' לעבודת הבורא (פירוש הרמב"ן)

ההכרה בחסדי ה' - היסוד לעבודת הבורא א. ההכרה התמידית בחסדי הבורא - גם כעבור שניים רבות מקום הזכרת הטעם לקריאת שמות בניו של משה רבנו בפרשת יתרו, תמוה ביותר.…

להמשך קריאהפרשת יתרו – ההכרה בחסדי ה' לעבודת הבורא (פירוש הרמב"ן)

פרשת בשלח – בחירה חופשית (פירוש הרמב"ן)

בחירה חופשית נס וטבע  א. ירידת פרעה ומצרים לתוככי ים סוף הקרוע לגזריו - "אין בכל מופתים כפלא הזה" בלימוד פרשת בשלח מתעוררות התמיהות: היאך לאחר כל הניסים שראו בני…

להמשך קריאהפרשת בשלח – בחירה חופשית (פירוש הרמב"ן)

פרשת וירא – הניסיונות ותכליתם (פירוש הרמב"ן)

  נתת ליראיך נס להתנוסס הנסיונות ותכליתם   א. מטרת הנסיונות - שלושה משלים בדברי חז"ל רבותינו הראשונים והאחרונים ישבו על המדוכה להבין מהי מטרת הנסיונות בכלל, ונסיון העקידה בפרט.…

להמשך קריאהפרשת וירא – הניסיונות ותכליתם (פירוש הרמב"ן)