פרשת תרומה – בלבבי משכן אבנה (אור החיים)
פרשת תרומה בלבבי משכן אבנה א. ושכנתי "בתוכם" - ולא ושכנתי "בתוכו" לשון הכתוב בציווי לעשות משכן אומר דרשני, מדוע נאמר וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם ולא וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכוֹ. ב. השראת השכינה -…
פרשת תרומה בלבבי משכן אבנה א. ושכנתי "בתוכם" - ולא ושכנתי "בתוכו" לשון הכתוב בציווי לעשות משכן אומר דרשני, מדוע נאמר וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם ולא וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכוֹ. ב. השראת השכינה -…
א. חזקה במצוות – מקור הדין הפוסקים דנו במגוון שאלות בנדון מי שהחזיק לקיים מצוה במשך זמן - האם ניתן לערער על חזקתו, ולמסור את קיומה לאחרים. דין זה לא…
קדושת בתי כנסיות ובתי מדרשות איסור דיבור אכילה ושינה א. חובת השמירה על קדושת בית כנסת - סוגיית הגמרא ודברי הפוסקים בסוגיית הגמרא במסכת מגילה נתבאר מה נאסר…
א. אמרו חז"ל: "נשבע הקב"ה שכותל המערבי של בית המקדש אינו חרב לעולם", "לעולם שכינה אינה זזה ממנו". משמע ש'הכותל המערבי' שרואים היום הוא מכתלי העזרה. ב. מאידך, מכל החפירות…
א. בתי הכנסת ובתי המדרש נקראו 'מקדש מעט', ונחלקו הראשונים האם דין 'מורא מקדש' האמור בבית כנסת הוא מהתורה או מדרבנן. ב. עוד נחלקו הראשונים בגדר קדושת בית הכנסת, האם…
א. אמירת אדם לגבוה כמסירתו להדיוט, לפיכך הנודר צדקה אינו יכול לחזור בו. ברם נחלקו הראשונים האם בצדקה מתחייב גם במחשבה - דהיינו כשגמר בלבו לתת צדקה ולא הוציא אמירתו…
ארון הקודש והפרוכת גדרי קדושתם ודיניהם א. דיני "תשמישי" קדושה ו"תשמישי דתשמישי" קדושה בסוגיית הגמרא נתבארו דיני התיבה עליה מונח ספר התורה, ארון הקודש והפרוכת - האם נתקדשו בקדושת "תשמישי" קדושה, או שדינם…
א. חז"ל הפליגו במעלת "הקובע מקום לתפילתו" ואמרו כי "אלוקי אברהם בעזרו", ו"אוייביו נופלים תחתיו", ויש לבאר את מעלת קביעות המקום לתפילה. ב. בעיקר הדין צ"ע, האם חובת הקביעות היא במקום בבית כנסת בלבד, או גם בבית. כמו…
א. רב חסדא אסר להרוס בית כנסת עד שיבנו בית כנסת אחר, ושני הסברים נאמרו בטעם הדבר: [א] משום פשיעותא - חשש שמחמת פשיעה לא ייבנה בית כנסת אחר. [ב] חשש שלא יהיה מקום להתפלל בזמן…
א. בגמרא מבואר כי ברכוש שהגיע לחצר הקדש [לדוגמא, בור שהתמלא מים לאחר שהוקדש] אין מעילה, ולדעת הרשב"ם ותוספות הטעם לכך, משום שאין קנין חצר להקדש. ולמד מכאן האגודה: "מצא…
א. בגמרא מבואר כי "גגים ועליות" של העזרה לא התקדשו. ועוד מבואר שאסור לבנות בית גבוה מבית הכנסת. ועל פי זה הסתפק המהר"ם האם מותר להשתמש בגג בית הכנסת כי דינו כגג ועליות העזרה שלא…
א. קיימא לן להלכה כרבי יוחנן ש"חצי שיעור אסור מהתורה", ודנו הפוסקים האם גם במצוות אמרינן "חצי שיעור". כגון, חולה שאינו יכול לאכול כזית מצה או לשתות מלוא לוגמיו מיין לארבע כוסות - האם חייב לקיים…