פרשת בלק – שעשועי דאורייתא (אור החיים)

פרשת בלק שעשועי דאורייתא א. עמל התורה "כאדם המשתעשע בשעשועים ברוב חשק" אין צורך להכביר במילים אודות החיוב לעמול בתורה, כדברי חז"ל "אם בחוקותי תלכו, שתהיו עמלים בתורה", וכידוע גודל…

להמשך קריאהפרשת בלק – שעשועי דאורייתא (אור החיים)

מגורים מעל בית כנסת

א. בגמרא מבואר כי "גגים ועליות" של העזרה לא התקדשו. ועוד מבואר שאסור לבנות בית גבוה מבית הכנסת. ועל פי זה הסתפק המהר"ם האם מותר להשתמש בגג בית הכנסת כי דינו כגג ועליות העזרה שלא…

להמשך קריאהמגורים מעל בית כנסת

מחיצה בין גברים לנשים

א. בדברי חז"ל והפוסקים מצאנו מקורות להפרדה בין גברים ונשים: • בבית המקדש עשו "תיקון הגדול" מחשש לקלות ראש בשמחת בית השואבה, בבניית גזוזטראות לנשים [ופירש הרמב"ם "כדי שלא יסתכלו האנשים בנשים"]. • אביי סידר מחיצה של…

להמשך קריאהמחיצה בין גברים לנשים

טביעות עינא דקלא

א. בסוגיות הש"ס מבואר כי ניתן להסתמך בענייני איסור והיתר על "טביעות עינא דקלא", דהיינו הכרת האדם על פי קולו ["היאך סומא מותר באשתו ובני אדם מותרים בנשותיהן בלילה, אלא בטביעות עינא דקלא"].…

להמשך קריאהטביעות עינא דקלא

מאכלי נכרים

חלק א - פת נכרי א. חז"ל אסרו אכילת פת עכו"ם, וצ"ב אימתי נגזרה הגזירה, ומה היו טעמיה • פת נכרי שאינו עובד עבודה זרה • פת מומר ומחלל שבת. ב. פרטי הגזירה ומה נכלל בה - האם…

להמשך קריאהמאכלי נכרים

עין הרע

א. בדברי חז"ל בגמרא ובמדרשים דובר רבות על ההיזק ב"עין הרע", עד שאמר רב: "תשעים ותשעה [נפטרים] בעין רעה, ואחד בדרך ארץ". ויש לברר ולהגדיר את מהות ההיזק בעין הרע,…

להמשך קריאהעין הרע

ישמעאל ועשו

א. כשיצאה רבקה מבית אביה בירכוה "וְיִירַשׁ זַרְעֵךְ אֵת שַׁעַר שׂנְאָיו", ופירש"י: שתתברך "אותה ברכה שנאמרה לאברהם בהר המוריה". ברם אברהם נתברך "וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו", ואם כן לכאורה…

להמשך קריאהישמעאל ועשו