פרשת וישלח – יסורים – אוצר הטוב הנצחי (אור החיים)

פרשת וישלח יסורים - אוצר הטוב הנצחי א. החפצים לאצור אוצר הטוב הנצחי - צריכים בעולם הזה לסבול יסורים תכלית היסורים בעולם הזה נועדה לאצור אוצרות בעולם הבא הנצחי •…

להמשך קריאהפרשת וישלח – יסורים – אוצר הטוב הנצחי (אור החיים)

הדלקת נרות חנוכה בשליחות

א. כאשר מדליקים נר חנוכה באמצעות שליח - מי מברך: השליח, או המשלח [בעל הבית]. ולמעשה שאלה זו היא בכל המצוות שמקיימן בשליחות [כגון: הנחת עירוב תבשילין ובניית מעקה] -…

להמשך קריאההדלקת נרות חנוכה בשליחות

פונדקאות

א. התפתחות הרפואה הביאה בכנפיה שאלות הלכתיות חדשות, כדוגמת שאלת יחוס האמהות בהשתלת עובר ברחם של אשה אחרת. ב. מי נחשבת לאֵם: בעלת החומרים הגנטיים [ביצית] שהתעברה מהאב. או ה'פונדקאית'…

להמשך קריאהפונדקאות

מצוה בו יותר מבשלוחו או הידור מצוה

א. החיי אדם הסתפק בסדרי קדימויות קיום המצוות, מה עדיף: לקיים את המצוה בעצמו מדין "מצוה בו יותר מבשלוחו", או לקיימה בהידור משום חיוב "הידור מצוה". ב. סוגיית הגמרא בדין "מצוה בו יותר מבשלוחו", וביאור טעמי…

להמשך קריאהמצוה בו יותר מבשלוחו או הידור מצוה

קדושה

א. מעלת עם ישראל - אמירת קדושה חז"ל הפליגו במעלת אמירת הקדושה על ידי כלל ישראל, הגורמת כביכול הנאה לבורא עולם, ומאפשרת את שירת מלאכי השרת במרומים. ב. תקנת אמירת…

להמשך קריאהקדושה

תפילה מתוך טלפון נייד

א. בשנים האחרונות הפך המחזה שבו מתפללים מתוך מכשיר טלפון נייד לדבר נפוץ. ברם, בדרך כלל מכשירים מסוג זה הינם יקרי ערך, ויש חשש להיסח דעת המתפלל שמא יפול המכשיר מידו בשעת התפילה,…

להמשך קריאהתפילה מתוך טלפון נייד

שליח שניזוק

שליח שניזוק אחריות משלח לנזקים שנגרמו לשליח בשעת ביצוע השליחות א. תשובת הרשב"א המיוחסת לרמב"ן בנדון: • "מי שהגיע לו היזק בממון שלו מחמת שליחות שולחו, או שהעלילו עליו מחמת השליחות, והפסידוהו ממון - האם על המשלח לשלם לו נזקו,…

להמשך קריאהשליח שניזוק

שליח שהרוויח

א. בסוגיית הגמרא במסכת כתובות מבואר דין שליח שהוסיפו לו: "בדבר שיש לו קצבה [כגון קטניות הנמכר בחנות במידה, רש"י] חולק את הרווח עם בעל המעות; ובדבר שאין לו קצבה [כגון וטלית וחלוק הנמכרים…

להמשך קריאהשליח שהרוויח

בדיני רודף

בדיני רודף ובדין רודף שניתן להצילו באחד מאיבריו   א. פיקוח נפש אינו דוחה שפיכות דמים, כדברי המשנה באהלות "אין דוחים מפני נפש". מאידך נאמר במשנה בסנהדרין "הבא במחתרת נידון על…

להמשך קריאהבדיני רודף

אין סומכין על הנס

א. בירושלמי נלמד מהפסוק "לֹא תְנַסּוּ אֶת ה אֱלֹקֵיכֶם", שאין סומכין על הנס". וצ"ב בטעם הדבר, מדוע אסור לסמוך על נס שיתרחש לו במקום חשש סכנה. ב. חידושו של הרמב"ן ש"אם ראה באצטגנינות…

להמשך קריאהאין סומכין על הנס