מיצר שהחזיקו בו רבים
א. במשנה מובא: "מי שהיתה דרך הרבים עוברת בתוך שדהו, נטלה ונתן להם [דרך אחרת] מן הצד, מה שנתן נתן, ושלו לא הגיעו", ובמסקנת הסוגיא נתבאר הטעם לכך, מדין "מיצר שהחזיקו…
א. במשנה מובא: "מי שהיתה דרך הרבים עוברת בתוך שדהו, נטלה ונתן להם [דרך אחרת] מן הצד, מה שנתן נתן, ושלו לא הגיעו", ובמסקנת הסוגיא נתבאר הטעם לכך, מדין "מיצר שהחזיקו…
א. בירושלמי נלמד מהפסוק "לֹא תְנַסּוּ אֶת ה אֱלֹקֵיכֶם", שאין סומכין על הנס". וצ"ב בטעם הדבר, מדוע אסור לסמוך על נס שיתרחש לו במקום חשש סכנה. ב. חידושו של הרמב"ן ש"אם ראה באצטגנינות…
א. הפוסקים קבעו להלכה כדברי רבי אליעזר האומר: "כל המלמד בתו תורה, כאילו לומדה תִּפְלוּת" [פירש רש"י: "שמתוכה היא מבינה ערמומית ועושה דבריה בהצנע"]. מאידך גיסא אמרו חז"ל כי בימי חזקיהו "בדקו…
א. חז"ל הפליגו במעלות מצות הכנסת אורחים, ואמרו: "גדולה הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני השכינה, ויותר מהשכמת בית המדרש". וצ"ב האם המצוה מוטלת על "גופו" של אדם או שניתן לקיימה…
א. בסוגיית הגמרא במסכת שבת: "תנו רבנן, אין מפליגין בספינה פחות משלושה ימים קודם לשבת, במה דברים אמורים לדבר הרשות, אבל לדבר מצוה שפיר דמי", ונחלקו רבותינו בביאור טעם האיסור.…
א. במסכת עבודה זרה דרשו חז"ל שלשה איסורים הכלולים בציווי "לֹא תְחָנֵּם": [א] לא תתן להם חניה בקרקע. [ב] לא תתן להן חן. [ג] לא תתן להם מתנת חנם. וצ"ב…
מעשי אבות סימן לבנים (א) אברהם אבינו - יצחק אבינו א. מעשי אבות קבעו ויצרו את מעשי ביניהם בלימוד מדוקדק של פרשיות הראשונות של חומש בראשית - מתעוררות…
א. בספר משלי (טו, כז) נאמר: "וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה", ונחלקו הראשונים האם טעם האיסור לקבל מתנות הוא סייג משום איסורי גזל חמדה וחנופה, או משום מידת הבטחון, וצ"ב למאי נפקא…
א. הלכה פסוקה בשו"ע: "אסור לאדם לומר שהוא עובד כוכבים, כדי שלא יהרגוהו". והטעם: "כיון שאומר שהוא גוי, הרי מודה לדתם וכופר בעיקר". ויש לדון בגדר האיסור, ובפרט צ"ע מדוע…
א. "המתפלל צריך שיכוון את לבו בכולן [כל הברכות בתפילת שמונה עשרה]. ואם אינו יכול לכוון בכולן, יכוון את לבו באחת - באבות". וצריך ביאור, מהי הכוונה הנדרשת בתפילה, ומה…
א. בכמה מקומות בש"ס, מובא היתר לעשות מעשים שיש בהם סכנה, כי "דשו בהם רבים" [אנשים רבים נוהגים לעשותם], ועל כך נאמר: "שוֹמֵר פְּתָאיִם ה'". ב. בגדרי כלל זה דנו…