פרשת האזינו – הצור תמים פעלו (אור החיים)

פרשת האזינו - הצור תמים פועלו א. יש דבר מכאיב הלבבות ומדאיב המחשבות - הֵרָאוֹת בעולם צדיק ורע לו רשע וטוב לו חכמינו ז"ל ורבותינו הראשונים והאחרונים, ביארו את דברי…

להמשך קריאהפרשת האזינו – הצור תמים פעלו (אור החיים)

כתיבה כדיבור

א. רבותינו האחרונים נחלקו האם כתיבה נחשבת כדיבור בדיני התורה. ב. נדרים ושבועות: הכותב "הריני נשבע", או "הריני מקבל עלי לצום" האם דינו כנשבע או כנודר בפיו • חתם שמו על כתב שמקבל על עצמו שלא…

להמשך קריאהכתיבה כדיבור

ברכת התורה

א. מהפסוק "כִּי שֵׁם השם אֶקְרָא הָבוּ גֹדֶל לֵאלֹקֵינוּ", נלמד החיוב לברך לפני לימוד התורה, וצ"ב האם החיוב "ברכת התורה" מהתורה או מדרבנן. ב. עוד יש לעיין בגדר ברכת התורה - האם זו ברכת המצוות, ברכת השבח או ברכת הנהנין [האם יש איסור ללמוד…

להמשך קריאהברכת התורה

פרשת יתרו – ההכרה בחסדי ה' לעבודת הבורא (פירוש הרמב"ן)

ההכרה בחסדי ה' - היסוד לעבודת הבורא א. ההכרה התמידית בחסדי הבורא - גם כעבור שניים רבות מקום הזכרת הטעם לקריאת שמות בניו של משה רבנו בפרשת יתרו, תמוה ביותר.…

להמשך קריאהפרשת יתרו – ההכרה בחסדי ה' לעבודת הבורא (פירוש הרמב"ן)

תשובה

א. במסכת אבות מובא מאמרו של רבי אליעזר "וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ", אשר ביאר את דבריו "ישוב היום שמא ימות למחר, ונמצא כל ימיו בתשובה". ויש לברר מהו שורש…

להמשך קריאהתשובה