דברים האסורים בשבת משום השמעת קול

א. מחלוקת בית שמאי ובית הלל בענין שביתת כלים בשבת, וחידושו של רבה לאסור נתינת חיטים לרחיים לפני שבת והן טוחנות בשבת מדין 'אוושא מילתא'. מחלוקת הראשונים האם חידוש זה…

להמשך קריאהדברים האסורים בשבת משום השמעת קול

מעשה שבת

א. מחלוקת רבי יהודה ורבי מאיר בדין הנאה ממעשה שבת בשוגג ובמזיד, לו ולאחרים. והכרעת הפוסקים להלכה לכתחילה, ובדיעבד במקום הצורך. ב. המתנת שיעור זמן "בכדי שיעשו" במוצאי שבת, במעשה…

להמשך קריאהמעשה שבת

קידוש השם

א. הלכה פסוקה בש"ס וברמב"ם שעל ג' עבירות יהרג ואל יעבור, ובשעת השמד ימסור נפשו אפילו על מצוה קלה. אך זהו כאשר העכו"ם הורגו, ובימי עברה וזעם, נשאלו שאלות חמורות…

להמשך קריאהקידוש השם

דבר גוש

א. דבר גוש - דברי הפוסקים בדיני איסור והיתר  המהרש"ל בחיבורו ים של שלמה חידש, כי "דבר גוש" רותח [כגון חתיכת בשר או דג], דינו ככלי ראשון שמבשל, גם כשנמצא…

להמשך קריאהדבר גוש

ריח חמץ ועבודה זרה

א. "ריחא מלתא" -  סוגיית הגמרא ודברי הראשונים במסכת עבודה זרה מצינו סוגיות סותרות בנדון הנאה מריח עבודה זרה [שאסורה בהנאה].          בישוב הסתירה נאמרו בדברי רבותינו הראשונים תירוצים שונים. ב.…

להמשך קריאהריח חמץ ועבודה זרה

מגיס

א. חיוב הגסה בקדרה על האש או גם לאחר שהורדה מהאש "הגסה" פירושה בחישה וערבוב של האוכל שבקדירה, כמבואר בדברי הגמרא, ואסורה מהתורה. אולם לא נתברר, האם איסור "הגסה" נאמר…

להמשך קריאהמגיס

קושר ומתיר

א. אלו קשרים אסור לקשור בשבת – סוגיית הגמרא בסוגיית הגמרא הובאו מקורות סותרים בנדון קשירה בשבת, כאשר בחלק מהמקורות נכתב "חייב", בחלק "אסור" ובחלק מותר. בדברי הגמרא נתבאר ההבדל…

להמשך קריאהקושר ומתיר

ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

א. מדוע אומרים "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" בקריאת שמע ובלחש בדברי חז"ל מצאנו מקורות שונים לאמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" בקריאת שמע, ולטעם אמירת פסוק זה…

להמשך קריאהברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

הנכדים והסבא

הנכדים והסבא החיוב בכבוד זקנו וזקנתו א. המקורות לחיוב בכבוד זקנו מדברי רש"י בשם המדרש "חייב אדם בכבוד אביו יותר מכבוד זקנו", משמע כי יש חיוב לנכד לכבד את זקניו • במסכת…

להמשך קריאההנכדים והסבא

בישול אחרי אפיה צליה או טיגון

א. בישול אחר אפיה וצליה – שיטות הראשונים הלכה פסוקה שאין בישול אחר בישול בדבר יבש, ונחלקו רבותינו הראשונים האם יש בישול אחר אפיה או צליה: לדעת רבי אליעזר ממיץ…

להמשך קריאהבישול אחרי אפיה צליה או טיגון