הסתרת מידע בשידוכים (ב)

הסתרת מידע בשידוכים (ב) [*] ובדיני לשון הרע ורכילות בשידוכים פתיחה בבואם של בני זוג לפרק "האיש מקדש", מתעוררות שאלות רבות בנדון הסתרת מידע [ב"שב ואל תעשה" או ב"קום ועשה"] על…

להמשך קריאההסתרת מידע בשידוכים (ב)

פרשת כי תצא – מלחמת היצר ב' (אור החיים)

אשת יפת תואר - כי תצא למלחמת היצר (ב)  א. כי תצא למלחמה על אויבך - "זהו יצר הרע"  המפרשים בתחילת הפרשה עמדו על דקדוקים רבים בלשון הכתובים: [א] מדוע…

להמשך קריאהפרשת כי תצא – מלחמת היצר ב' (אור החיים)

תופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים

תופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים זכיה לאדם אחר על חשבון אדם נוסף א. תופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים - סוגיית הגמרא ודברי רבותינו הראשונים בסוגיות הש"ס מבואר כי הרוצה…

להמשך קריאהתופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים

פרשת כי תצא – שמירת הלשון – (פירוש הרמב"ן)

א. מהות האדם - כח הדיבור עיקר מהות האדם היא "הנפש המדברת" כתרגומו של אונקלוס על הפסוק "נפש חיה" - "רוח ממללא". ומכאן נכיר בערך כוחו של הדיבור, וכמאמרו של החכם…

להמשך קריאהפרשת כי תצא – שמירת הלשון – (פירוש הרמב"ן)

פרשת עקב – בכל דרכיך דעהו (פירוש הרמב"ן)

א. ובו תדבק - בתלמידי חכמים בכמה מקומות בתורה נצטווינו על הדבקות בהקב"ה, ויש לבאר את פשר כפילות הציווי. • חז"ל פירשו את כוונת הציווי - "להידבק" בלמידי חכמים, ויש לבאר את דבריהם.…

להמשך קריאהפרשת עקב – בכל דרכיך דעהו (פירוש הרמב"ן)

אבידת נכרי

א. החזרת אבידת נכרי - מקור הדין במסכת בבא קמא נלמד שאין חובת השבת אבידה לנכרי. וביותר מבואר במסכת סנהדרין, כי על המחזיר אבדה לנכרי אומר הכתוב "לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה…

להמשך קריאהאבידת נכרי

מצות מעקה

  א. נצטווינו בתורה במצות עשה: "וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ", ובאיסור לא תעשה: "וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ". ב. יש מקומות הפטורים ממצות מעקה: בית האוצרות ובית הבָקר, בית שאין בו ד'…

להמשך קריאהמצות מעקה

לא ילבש

א. בשו"ע נפסק: "לא תעדה אשה עדי איש, כגון שתשים בראשה מצנפת או כובע או תלבש שריון וכיוצא בו (ממלבושי האיש לפי מנהג המקום ההוא). ולא יעדה איש עדי אשה,…

להמשך קריאהלא ילבש

הכרת הטוב

א. חובת הכרת הטוב - דברי חז"ל בדברי חז"ל מצאנו מקורות רבים על חיוב הכרת הטוב, אפילו לבעל חיים ולדומם. והנה כאשר אינו מכיר טובה לאדם שעשה עמו טובות, הרי…

להמשך קריאההכרת הטוב