פרשת וילך – תשובה (פירוש הרמב"ן)

תשובה א. החיוב לחזור בתשובה - תמיד חז"ל מזרזים אותנו לשוב בתשובה שלמה בכל יום, כדברי המשנה במסכת אבות, אשר נתבארו בסוגיית הגמרא במסכת שבת. אמנם המעיין בדברי הרמב"ן באיגרתו ימצא…

להמשך קריאהפרשת וילך – תשובה (פירוש הרמב"ן)

פרשת ניצבים – דרכי התשובה ומעלותיה (אור החיים)

פרשת ניצבים - דרכי התשובה ומעלותיה א. קבלת תשובה גם בזמן צרות ויסורים לשון הכתוב "כי יבואו אליך הברכה והקללה" לכאורה לא מובן, מדוע הוזכרה הברכה כאחד הגורמים לחזרה בתשובה.…

להמשך קריאהפרשת ניצבים – דרכי התשובה ומעלותיה (אור החיים)

אבידת נכרי

א. החזרת אבידת נכרי - מקור הדין במסכת בבא קמא נלמד שאין חובת השבת אבידה לנכרי. וביותר מבואר במסכת סנהדרין, כי על המחזיר אבדה לנכרי אומר הכתוב "לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה…

להמשך קריאהאבידת נכרי

וידוי

א. הוידוי - מצות עשה בתורה מוזכרת מצות הוידוי כחובה בהבאת הקרבנות, וכמו כן בסדר עבודת הכהן הגדול ביום כיפור. מפסוקי התורה למדו חז"ל במכילתא על מצות וידוי המוטלת על כל חוטא. ויש לעיין בדברי המכילתא, מה היתה…

להמשך קריאהוידוי

ימות המשיח

ימות המשיח - חלק א - באגדה א. הגדרתם: זמן הגאולה העתידה שבו תחזור המלכות לישראל בארץ ישראל על ידי מלך המשיח, בית המקדש יבנה ונדחי ישראל יקובצו מכל פינות תבל.…

להמשך קריאהימות המשיח

בין אדם לחברו

א. במסכת יומא נאמר במשנה: "מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ (ויקרא טז, ל), עברות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר. עברות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שֶׁיְּרַצֶּה…

להמשך קריאהבין אדם לחברו