מרק ירקות ופירות

מרק ירקות ופירות ובדיני "מֵי שלקות" ומיצים סחוטים מפירות א. בגמרא מבואר כי "מיא דכולהו שלקי ["מֵי שלקות"] ככולהו שלקי". כלומר, מים שנתבשלו בהם ירקות וקיבלו את טעם הירק, ברכתם כברכת הירק עצמו. והקשו…

להמשך קריאהמרק ירקות ופירות

הנאה כמחייב בברכות הנהנין

הנאה כמחייב בברכות הנהנין ברכה על אכילה ושתיה ללא הנאה, אכילה שלא כדרך, תרופות וויטמינים א. בסוגיית הגמרא מבואר שאין מברכים על שתיית שמן זית בורא פרי העץ, מכיוון שהוא מזיק, ורק…

להמשך קריאההנאה כמחייב בברכות הנהנין

ברכת התורה

א. מהפסוק "כִּי שֵׁם השם אֶקְרָא הָבוּ גֹדֶל לֵאלֹקֵינוּ", נלמד החיוב לברך לפני לימוד התורה, וצ"ב האם החיוב "ברכת התורה" מהתורה או מדרבנן. ב. עוד יש לעיין בגדר ברכת התורה - האם זו ברכת המצוות, ברכת השבח או ברכת הנהנין [האם יש איסור ללמוד…

להמשך קריאהברכת התורה

טעימה בדיני ברכות ותעניות

טעימה בהלכות ברכות, תעניות ובשר בחלב א. במסכת ברכות אמרו: "מטעמת [טעימת תבשיל, רש"י] אינה צריכה ברכה, והשרוי בתענית טועם ואין בכך כלום", ומבואר כי רב אבי ורב אסי "טעמי עד שיעור רביעית". ונחלקו הפוסקים האם…

להמשך קריאהטעימה בדיני ברכות ותעניות

ביזוי אוכלין

א. המאבד אילנות וכלים עובר באיסור "בל תשחית", ובמאכלים עובר גם על איסור "ביזוי אוכלין", הכולל שני אופנים: [א] הפסד אוכלין הראויים לאכילת אדם. [ב] ביזוי אוכלין בזריקתם בדרך בזיון והשחתה. ויש לדון האם איסור…

להמשך קריאהביזוי אוכלין

כניסה למקום עבודה זרה

א. חז"ל למדו מהפסוק בספר משלי "הַרְחֵק מֵעָלֶיהָ דַרְכֶּךָ", שיש להתרחק מדרך עבודת כוכבים ד' אמות. עוד מבואר בדברי המשנה: "עיר שיש בה עבודה זרה, חוצה לה, מותר. מהו לילך…

להמשך קריאהכניסה למקום עבודה זרה

האכלת בעלי חיים

א. במסכת הברכות אמר רב יהודה אמר רב: "אסור לאדם שיאכל קודם שיתן מאכל לבהמתו, שנאמר וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ, והדר וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ". אולם במסכת גיטין הגירסא: "אסור לו לאדם…

להמשך קריאההאכלת בעלי חיים

פרשת וירא – הניסיונות ותכליתם (פירוש הרמב"ן)

  נתת ליראיך נס להתנוסס הנסיונות ותכליתם   א. מטרת הנסיונות - שלושה משלים בדברי חז"ל רבותינו הראשונים והאחרונים ישבו על המדוכה להבין מהי מטרת הנסיונות בכלל, ונסיון העקידה בפרט.…

להמשך קריאהפרשת וירא – הניסיונות ותכליתם (פירוש הרמב"ן)