זמן שמחתינו

א. נחלקו חז"ל בביאור הכתוב (ויקרא כג, מב) "כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם". לדעת רבי אליעזר "ענני כבוד היו", ואילו לדעת רבי עקיבא "סוכות ממש…

להמשך קריאהזמן שמחתינו

נאמנות אשה

א. קיימא לן: "עד אחד נאמן באיסורין", ונחלקו הראשונים מה המקור לדין זה, ולדעת התוספות דין זה נלמד מהפסוק האמור באשה נדה "וְסָפְרָה לָּהּ". ב. סוגיית הגמרא ודברי הראשונים במסכת…

להמשך קריאהנאמנות אשה

קבלת תרומות מגויים או מחללי שבת

א. מלשון הכתוב "אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יַקְרִיב קָרְבָּנוֹ לְכָל נִדְרֵיהֶם וּלְכָל נִדְבוֹתָם", נדרש: "לרבות את העובדי כוכבים שהם נודרים נדרים ונדבות כישראל". אבל "הגוים שנתנו מחצית השקל אין…

להמשך קריאהקבלת תרומות מגויים או מחללי שבת

מותר צדקה

א. שנו רבותינו במסכת שקלים: "מותר עניים, לעניים. מותר עני, לאותו עני". ומבואר ההבדל בדין "מותר" הצדקה [העודף הנשאר מכספי צדקה], שגבו לעני מסויים - השייך לאותו עני, לבין גביה…

להמשך קריאהמותר צדקה

בשר בחלב

א. במסכת חולין נאמר: "אכל בשר אסור לאכול גבינה, [אכל] גבינה מותר לאכול בשר", ומר עוקבא העיד על עצמו שלאחר אכילת בשר, המתין מלאכול חלב עד הסעודה הבאה. ונחלקו הראשונים…

להמשך קריאהבשר בחלב