לא תרדה בו בפרך

א. בפרשת עבד עברי נצטווינו באיסור "לֹא תַעֲבֹד בּוֹ עֲבֹדַת עָבֶד, לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ". לאחר מכן נאמר: "וּבְאַחֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ בְּאָחִיו לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ". ובסוף הפרשה שוב נאמר "כִּשְׂכִיר שָׁנָה…

להמשך קריאהלא תרדה בו בפרך

הלבנת פנים

א. במסכת אבות נאמר על המלבין פני חברו ברבים: "אע"פ שיש בידו תורה ומעשים טובים, אין לו חלק לעולם הבא". ועוד אמרו חז"ל: "נח לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים". וצ"ע…

להמשך קריאההלבנת פנים

ביטול עסקה במוצר פגום

א. בדיני הונאה בשווי המקח [דהיינו מכירת מקח במחיר יקר יותר מהמחיר בשוק] רשאי הקונה להתחרט עד זמן מסויים ["עד שיראה לתגר או לקרובו"], אולם כאשר יש מום ופגם במקח, הקונה רשאי לחזור לעולם, וצ"ב טעם החילוק. ב. וכתב…

להמשך קריאהביטול עסקה במוצר פגום

הפסד פירות שביעית

א. פירות שביעית ניתנו לאכילה ולשימושים נוספים, כפי שדרשו חז"ל מהפסוק "וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה" - "לכם, לכל צרכיכם", ומהפסוק "תִּהְיֶה כָל תְּבוּאָתָהּ לֶאֱכֹל - "תהיה, אף להדלקת הנר ולצבוע בה צבע". ב. יחד עם זאת…

להמשך קריאההפסד פירות שביעית

גידולים בחממות בשביעית

טיפול בעציצים בשביעית א. נצטווינו בתורה במצות עשה "וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה", ובמצות לא תעשה "שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר", ובירושלמי הסתפקו האם דיני השמיטה חלים על הצומח בבית, דהיינו על הגדל בקרקע הבית, או…

להמשך קריאהגידולים בחממות בשביעית

עצים וחממות בשביעית

טיפול בעציצים בשביעית א. נצטווינו בתורה במצות עשה "וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה", ובמצות לא תעשה "שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר", ובירושלמי הסתפקו האם דיני השמיטה חלים על הצומח בבית, דהיינו על הגדל בקרקע הבית, או…

להמשך קריאהעצים וחממות בשביעית

ושבתה הארץ

א. נצטווינו בתורה "וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַהֹ", ודנו הפוסקים בגדר מצות שביתת הארץ - האם הציווי על ה"גברא" העובד בקרקע שלא לבטל את שביתת הארץ, או שהציווי נאמר על הקרקע שתשבות.…

להמשך קריאהושבתה הארץ

האכלת בעלי חיים

א. במסכת הברכות אמר רב יהודה אמר רב: "אסור לאדם שיאכל קודם שיתן מאכל לבהמתו, שנאמר וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ, והדר וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ". אולם במסכת גיטין הגירסא: "אסור לו לאדם…

להמשך קריאההאכלת בעלי חיים

פרשת ויחי – אל תביאנו לידי ניסיון (פירוש הרמב"ן)

  אל תביאנו לידי נסיון   א. המקור מהתורה לחיוב במצות חינוך - אברהם אבינו גירוש ישמעאל ובני הפילגשים, כדי שלא ישפיעו לרעה על חינוכו של יצחק אבינו.   א.…

להמשך קריאהפרשת ויחי – אל תביאנו לידי ניסיון (פירוש הרמב"ן)