צידה בשבת
א. מלאכת צידה: במשכן • אב • תולדה ב. הגדרת מקום הצידה ומין בעל החיים הניצוד בסוגית הגמרא נתבארו יסודות מלאכת צידה: • מקום הצידה – להיכן צד את בעל החיים - הנאסר מדאורייתא או מדרבנן. • מין בעל החיים הניצוד…
א. מלאכת צידה: במשכן • אב • תולדה ב. הגדרת מקום הצידה ומין בעל החיים הניצוד בסוגית הגמרא נתבארו יסודות מלאכת צידה: • מקום הצידה – להיכן צד את בעל החיים - הנאסר מדאורייתא או מדרבנן. • מין בעל החיים הניצוד…
אוהל (א) א. עשיית אוהל קבע בשבת אסורה מהתורה, ומדרבנן אסורה עשיית אוהל ארעי. בעשיית "אוהל עראי" יש בדרך כלל שלוש מטרות: • להגן על מה שמתחת לגג [גג מפני הגשם וכדומה]. • לצורך שימוש על…
א. רבים מהעוסקים ב"קירוב רחוקים" מציינים כי הזמנה לתפילה בבית הכנסת או לסעודה בשבת, משפיעה מאד להשיב לבבות לכור מחצבתם. דא עקא, ברוב המקרים, הדבר עלול להיות כרוך בחילול שבת,…
א. מלאכת "ממחק" היא אחת מל"ט מלאכות שבת, ומהותה להחליק את העור המופשט מהבהמה, ולכן "השף בין העמודים חייב משום ממחק". הממרח שעוה לסתום נקב שבחבית, חייב משום ממחק. ולדעת רב אסור למרח גם בשמן עב [גזירה משום שעוה]. מאידך,…
א. "מכה בפטיש" היא אחת מל"ט אבות המלאכות, ופירש רש"י: "הוא גמר מלאכה, שכן אומן מכה בקורנס על הסדן להחליקו בגמר המלאכה". ועוד פירש רש"י: "כל מידי דהוא גמר מלאכה חייב משום מכה בפטיש".…
א. לעיתים, באמצע יום צום, אדם מברך על אוכל, ובטרם שהכניסו לפיו נזכר כי אסור לאוכלו. על כפות המאזניים ניצבים זה לעומת זה - איסור ברכה לבטלה ואיסור אכילה בתענית. והשאלה היא כיצד לנהוג…
א. כתב הרמב"ן בביאור טעם מצות תפילין: "שורש המצוה שנניח כתב יציאת מצרים על היד ועל הראש, כנגד הלב והמח שהם משכנות המחשבה". ודבריו צ"ב, מדוע הלב הוא משכן המחשבה,…
א. בסוגיות הש"ס נחלקו תנאים ואמוראים האם "מצוות צריכות כוונה", ונחלקו הפוסקים בהכרעת ההלכה למעשה לכתחילה, ובדיעבד כשלא כיוון. ב. ביאור סוגי הכוונה במצוות: [א] לצאת ידי חובת המצוה -…
א. בכמה מצוות התלויות בנר, דנו אחרונים אם נורת חשמל דינה כנר, או לא. כי אין נר אלא כשאש בוערת בו, והחוט הלוהט שבנורה אינו חשוב אש. משום שאין נר…
א. תנן במסכת שבת: "כל שבא בחמין מערב שבת, שורין אותו בחמין בשבת, וכל שלא בא בחמין מערב שבת, מדיחין אותו בחמין בשבת", ודנו הראשונים והפוסקים, מהו דבר "שבא בחמין…
א. במשנה מפורש האיסור להתעמל בשבת, ונחלקו הראשונים בטעם האיסור: לפי רש"י האיסור משום עובדין דחול, ולפי הרמב"ם בגלל שהתעמלות גורמת לזיעה שהיא רפואה שנאסרה בשבת. וצ"ע למאי נפקא מינה, ומה פסק השו"ע במחלוקת זו. ב. בשו"ע נפסק:…
א. חז"ל הפליגו בגודל מעלת התפילה בציבור ואמרו: "אין הקב"ה מואס בתפילתם של רבים", וחלקו הפוסקים האם יש חובה להתפלל בציבור, או שזו זכות שהתפילה בציבור מקובלת יותר [ביאור לשון השו"ע: "ישתדל אדם להתפלל בבית כנסת עם הציבור"].…