מורא מקדש ובית הכנסת

בית הכנסת כמקדש מעט

שיעורים נוספים בעניינים הנדונים בשיעור זה:

תקציר השיעור

מורא מקדש ובית הכנסת

בית הכנסת כמקדש מעט

 

 קדושת בית הכנסת – "מקדש מעט" מהתורה או קדושה מדרבנן

חז"ל קראו לבית הכנסת "מקדש מעט" ואמרו "והשמותי את מקדשכם, לרבות בתי כנסיות ובתי מדרשות". רבותינו הראשונים נחלקו האם קדושת בית הכנסת היא מהתורה, או מדרבנן.

• בשדי חמד הביא את מחלוקות הפוסקים האם קדושת בית הכנסת היא מהתורה או מדרבנן, ורצה לתלות בזה נידון נוסף האם החיוב לבנות בית כנסת הוא מדאורייתא.

ב. איסור נתיצת בית כנסת

בדברי המרדכי מבואר כי נתיצת בית הכנסת אסורה מהתורה.

הפוסקים דנו האם סיבת הדבר תלויה בכך שיסוד קדושתו היא חיוב מהתורה.

ג. בית הכנסת כמקדש – מיקום פתחיו

ממוצא הדברים שנתבארו לעיל, שבית המקדש הוא "מקדש מעט", נראה למצוא בדברי הפוסקים  עניינים רבים בהלכות בנין בית הכנסת הנלמדים מתבנית בנין בית המקדש.

לדוגמא, המקום הראוי לקביעת מיקום פתחי בית הכנסת, שנדון בדברי הפוסקים, ויסודו בדמיון למיקום פתח ההיכל • פתחי בית המכנסת במדינות הנמצאות במערב, בהם מתפללים לכיוון מזרח.

ד. מיקום הבימה בבית הכנסת – כמזבח בבית המקדש

לאורך הדורות, התחבטו הפוסקים בשאלה האם חובה להעמיד את ה"בימה" דווקא באמצע בית הכנסת, וזאת משום שהיא כמזבח הפנימי שעמד באמצע ההיכל • תפילה בבית כנסת שמיקום הבימה אינו באמצע • שינוי מקום הבימה מסיבות נוי והרווחה.

ה. בית הכנסת כבית המקדש – איסור נטיעת אילנות בחצר

מהתורה נאסרה נטיעת אילן אצל המזבח בבית המקדש.

מכאן דנו הפוסקים האם גם בחצר בית הכנסת אסור לנטוע אילנות.

ו. בית הכנסת כבית המקדש בעניינים נוספים

בדברי הפוסקים נתבארו עניינים נוספים בהלכות בית הכנסת, אשר יסודם בהשוואה בין בית הכנסת לבית המקדש, כגון: הדלקת נרות בבית הכנסת • השימושים המותרים בעליה שמעל בית הכנסת            • המנהג לבנות ג" מדרגות לפני ארון הקודש.

א. אמירת דברי חז"ל כ"תחליף" לקדיש, קדושה וברכו

רבותינו הראשונים הציעו אפשרות למי שאינו מתפלל בבית הכנסת, לומר ברייתות ודברי חז"ל, כ"תחליף" לאמירת קדיש, קדושה וברכו. ויש סידורים שבהם הובאו נוסחאות אלו.

ויש לברר האם כשמזכיר את שם השמים בדרך לימודו [ולא על סדר התפילה או הקריאה בתורה] רשאי לומר את השם כתיקונו, או שצריך לומר "השם" או "אלקים".

כמו כן צריך עיון, האם מותר לומר את דברי חז"ל שבהם הוזכרו קדיש, קדושה וברכו בתוך סדר התפילה, או רק לאחריה.

ב. הזכרת שם השם בפסוקים ובברכות בדרך לימוד – דעת האוסרים וראיותיהם

ג. הזכרת שם השם בפסוקים ובברכות בדרך לימוד – דעת המתירים וראיותיהם

רבי יעקב עמדין העיד על אביו ה"חכם צבי" שציווה עליו להזכיר שם השמים בשעת הלימוד, ואפילו בשעה שאומר ברכות בדרך לימודו, והביא סימוכין לדבריו.

ד. הזכרת שם השם בפסוקים ובברכות בדרך לימוד – הכרעה והנהגה למעשה

האם יש הבדל בין הזכרת השם בקריאת פסוקים להזכרתו באמירת ברכות • קריאה כדי להתלמד בברכות •  אמירת שם שמים כאשר מזכיר רק חלק מפסוק  פיוטים והודאות בלשון ברכה והודאה   • הזכרת שם שמים בתפילות שונות ופרטיות • אמירת "השם" ולא "אדושם".

ה. האם מותר להזכיר שמות קודש בדרשה ברבים

הבדלים בין השמות השונים.

ו. אמירת ברייתא במקום "ברכו את ה" המבורך" – במקומה בתוך סדר התפילה או לאחריה

ז. קידוש לבנה במקום שיש ספק

הפוסקים דנו האם מותר לקדש את הלבנה בליל ט"ז בחודש, ובשל ספק יש שהציעו את האפשרות לומר את נוסח הברכה בשם ומלכות מתוך הגמרא והרמב"ם

ח. רב שלא ספר יום אחד ספירת העומר – כיצד ינהג למעשה

יכוון להוציא ידי חובה מי שעדיין לא ספר •  יספור בברכה משום כבוד הבריות • האם מחמת הספק מותר לומר את נוסח הברכה בשם ומלכות מתוך הגמרא והרמב"ם.

ט. הזכרת שם שמים בזמירות שבת

כוונה בעת אמירת שם השם בזמירות • דיבור בשעת אמירת זמירות שבת שמוזכר בהם שם שמים.    • הזכרת שם השם כשמזמר את המילים כמה פעמים.

י. אמירת הפיוט "צור משלו" במקום ברכת המזון וברכת הזימון

יש שנמנעו מלומר את הפיוט "צור משלו" המיוסד כנגד ברכת המזון  מחשש שיצא בזה ידי חובת ברכת המזון מהתורה • אמירת הפיוט "צור משלו אכלנו" כ"תחליף" לזימון.

כתיבת תגובה

שיעורים אחרונים

רץ כצבי